Doc. PhDr. Lenka Krejčová, Ph.D.

Příspěvek: Dospívající a dospělí se SPUCH

Česká republika může být pyšná na svoji dlouhou tradici péče o děti se specifickými poruchami učení a/nebo chování, jež započala v dobách, kdy některé jiné evropské země znaly dyslexii jen velmi okrajově. U nás v té době už vznikaly diagnostického nástroje, intervenční pomůcky i metodiky pro učitele. Na druhou stranu se zdá, že dospívajícím a dospělým s uvedenými diagnózami jsme stále ještě něco dlužni, péče o ně je spíše sporadická. Zejména dospělí v pracovním procesu hledají možnosti podpory dost problematicky. Přitom v řadě vyspělých evropských zemí, které se této cílové skupině začaly věnovat dávno po ČR, je legislativa a poradenská péče pro jedince se specifickými poruchami učení/anebo chování dnes již běžnou normou. 

Příspěvek se pokusí inspirovat zkušenostmi z mezinárodních projektů i neziskového sektoru, který péči o dospělé se specifickými poruchami učení a/nebo chování nabízí. Představí nejčastější témata poradenské práce, postupy a metody, které se při práci s dospívajícími a dospělými osvědčují. Informace mohou být pro poradenské pracovníky užitečné i s ohledem na jejich práci s dětskými klienty, s nimiž hovoří o jejich budoucnosti, připravují je na vstup na trh práce anebo na terciární vzdělávání. 

Příspěvek: Kariérové poradenství pro klienty se SPU

Moderní kariérové poradenství, jemuž se i v ČR věnuje stále větší množství odborníků, velmi úzce souvisí se seberozvojem, sebepoznáním, sebereflexí i seberealizací. Klade důraz na informovanou možnost volby. Uvědomuje si, že v současné době mnozí lidé nebudou celý život vykonávat jednu profesi, jejich kariéra nebude lineární. Kariérové poradenství je v řadě zemí součástí kurikula od mateřské školy až po dospělost. Poradci si uvědomují, že pracují-li s dětmi, možná je připravují na profese, o nichž dnes ještě vůbec nic nevíme.  

Popsaný přístup ke kariérovému poradenství lze pokládat za nesmírně užitečný a inspirující také pro jedince se specifickými poruchami učení anebo chování. Vede je k nalezení svých silných stránek, k uvědomění si, jak se učí a přemýšlejí, jaký způsob práce jim vyhovuje. Nezdůrazňuje deficity, ale naopak jim nabízí cesty, kterými se navzdory obtížím mohou uplatnit. Pro současnou poradenskou praxi tak přináší množství inspirace a rozvojových témat, jež pomáhají u klientů se specifickými poruchami učení a/nebo chování podpořit tzv. růstové nastavení mysli. A právě těmito tématy i konkrétními možnostmi poradenské práce se bude příspěvek zabývat.

Doc. PhDr. Lenka Krejčová, Ph.D. Psycholožka, pracuje v neziskové organizaci DYS-centrum Praha, z. ú., kde jsou jejími klienty děti, dospívající i dospělí s výukovými obtížemi. Před několika lety společně s kolegy založila soukromou ZŠ Poznávání, s. r. o., v níž se věnuje koncepční činnosti i působí jako školní psycholožka. Mezi její profesní zájmy patří dynamická diagnostika, kognitivní přístup ke vzdělávání, inovace ve vzdělávání, specifické poruchy učení, kariérové poradenství. Je autorkou řady odborných publikací na uvedená témata, podílela se na lokalizaci několika diagnostických nástrojů v ČR.