Směrnice č. 11/2019
Čl. 1
Obecná ustanovení
Vnitřní řád je vydáván v souladu s ustanovením zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění, a upravuje základní práva a povinnosti klientů i zaměstnanců Pedagogicko-psychologické poradny a Speciálně pedagogického centra Královéhradeckého kraje (dále jen „poradna“).
Čl. 1
Provozní doba
- Všechna pracoviště poradny jsou pro veřejnost otevřena v pracovní dny v době od 7.30 do 15.30 hodin.
- Poradenské služby jsou klientům poskytovány na základě předchozího objednání, které je možné učinit buď osobně, telefonicky či e-mailem prostřednictvím objednávkového formuláře. Objednávkový formulář a podrobnější informace k objednání lze nalézt na webových stránkách jednotlivých pracovišť přístupných z hlavní stránky organizace www.pppkhcz
- V období školních prázdnin je provoz poradny na všech pracovištích omezen, omezení je vždy s dostatečným předstihem avizováno na webových stránkách.
Čl. 3
Vnitřní režim poradny
Vnitřní režim je stanoven samostatně pro každé pracoviště poradny, a to vnitřním pokynem vedoucího pracoviště.
Čl. 2
Práva a povinnosti klientů
Práva klientů
- Klient, v případě nezletilého klienta jeho zákonný zástupce (dále je „klient“) má právo na bezplatné poskytnutí komplexních standardních poradenských služeb tak, jak jsou definovány v ustanoveních vyhlášky č. 72/2005 , o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, v platném znění.
- Klient má právo být předem srozumitelně informován o jeho právech a povinnostech spojených s poskytováním poradenských služeb, včetně práva žádat kdykoli poskytnutí poradenské služby znovu. Veškeré poradenské služby jsou poskytovány s jeho informovaným souhlasem.
- Klient má právo na bezodkladné seznámení s výsledky poskytnuté poradenské služby a případnými doporučeními, které z ní vyplývají, a to včetně možných variant řešení.
- Klient má právo vyjádřit svá přání, potřeby, názory, postoje, připomínky a požadavky týkající se řešení jeho problému.
- Klient má právo poskytnutí poradenské služby odmítnout, případně požádat o její poskytnutí v jiném školském poradenském zařízení.
Povinnosti klientů
- Ve všech prostorách poradny je každý návštěvník povinen chovat se slušně a potichu, dodržovat obvyklé společenské konvence a brát ohled na soukromí i práva ostatních návštěvníků.
- Ve všech prostorách poradny je každý návštěvník poradny povinen udržovat pořádek a čistotu, šetřit zařízení a inventář poradny, se svěřenými předměty a pomůckami zacházet ohleduplně a v souladu s účelem, ke kterému jsou určeny. V případě jejich úmyslného poškození bude osoba, která škodu způsobila (v příp. nezletilé osoby její zákonný zástupce) vyzvána k jednání o náhradě.
- Ve všech prostorách poradny platí zákaz kouření, používání alkoholických nápojů a jiných omamných látek, zakázána je manipulace s ohněm a vnášení hořlavých či jiných nebezpečných látek a předmětů.
- Každý návštěvník poradny je povinen dbát o svou bezpečnost i bezpečnost ostatních klientů,za bezpečnost nezletilých klientů po dobu mimo poskytování poradenské služby zodpovídá jejich zákonný zástupce.
- Bez dohledu pracovníka poradny je zakázána manipulace s elektrickými spotřebiči, vypínači a elektrickým vedením.
- Každý úraz, poranění či nehodu, k níž dojde během návštěvy poradny, jsou klienti povinni hlásit ihned nejbližšímu pracovníkovi poradny.
- Záznam o úrazu se provádí do Knihy úrazů, která je uložena v pracovně vedoucí pracoviště.V Knize úrazů jsou evidovány všechny úrazy klientů, ke kterým došlo při činnostech v poradně, a to nejpozději do 24 hodin od okamžiku, kdy se poradna o úrazu dozví.
- Do prostor poradny je zakázán vstup se zvířaty.
- K čekání klientů a doprovázejících osob v průběhu poskytování poradenské služby slouží čekárny či speciálně k tomuto účelu upravené prostory na chodbách. V případě mladších klientů (předškolní a mladší školní věk) je doprovázející osoba povinna dbát na to, aby se klient choval v čekárně tiše a příp. hračky či jiné pomůcky uložil po odchodu vždy zpět na své místo.
- V čekárně i v ostatních prostorách poradny přístupných klientům je třeba se chovat s nejvyšší opatrností a neponechávat zde bez dozoru žádné věci.
Čl. 3
Pravidla vzájemných vztahů mezi klienty a pracovníky poradny
- Klienti jsou povinni přicházet k termínu sjednané poradenské služby včas, nezletilí klienti vždy v doprovodu zákonného zástupce, případně osoby zákonným zástupcem zmocněné.
- V případě, že se klient nemůže ve stanoveném termínu k poskytnutí poradenské služby dostavit, je nutné svou neúčast neprodleně omluvit (osobně, telefonicky či e-mailem). Pokud klient svou neúčast řádně neomluví, nebude již opakovaně zván.
- Poradenskou službu nelze poskytnout nemocnému klientovi.
- Klienti jsou povinni dbát pokynů pracovníků poradny, pokud tyto nejsou v rozporu s jejich právy, respektovat práva ostatních klientů a nevstupovat do pracoven bez vyzvání pracovníka poradny.
- Klient je povinen informovat odborného pracovníka poradny o všech skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh i výsledky poradenské služby, zejména o zdravotním stavu, výsledcích případně realizovaných odborných vyšetření v jiných zařízeních, a dále též o všech podstatných změnách.
- Během poskytování poradenské služby je zakázáno používat mobilní telefony a pořizovat jakékoli obrazové a zvukové záznamy.
Čl. 4
Práva a povinnosti pracovníky poradny
Práva pracovníků
Pedagogičtí pracovníci mají při výkonu své pedagogické činnosti právo
- na zajištění podmínek potřebných pro výkon jejich pedagogické činnosti, zejména na ochranu před fyzickým násilím nebo psychickým nátlakem ze strany klientů a dalších osob, které jsou s nimi v přímém kontaktu,
- aby nebylo do jejich přímé pedagogické činnosti zasahováno v rozporu s právními předpisy,
- na využívání metod, forem a prostředků dle vlastního uvážení v souladu se zásadami a cíli vzdělávání při přímé vyučovací, výchovné, speciálně pedagogické a pedagogicko- psychologické činnosti,
- na objektivní hodnocení své pedagogické činnosti.
Povinnosti pracovníků
- Povinnosti pracovníků poradny jsou stanoveny platnými právními předpisy a vnitřními směrnicemi organizace.
- Ve vztahu ke klientům jsou pracovníci poradny povinni zejména
- dodržovat rovnost přístupu ke klientům, zdržet se jakéhokoli diskriminačního jednání a dodržovat standardní podmínky pro všechny poskytované služby a všechny klienty,
- ke všem klientům přistupovat s profesionálním respektem, během poskytování poradenské služby se nevěnovat vyřizování záležitostí – ať již osobních či pracovních, které s danou poradenskou službou přímo nesouvisejí. V případě, že uvedené podmínky nelze dodržet, je povinností pracovníka se klientovi omluvit, požádat o pochopení a vše vyřídit nejkratším možným způsobem,
- jednat kultivovaně, slušně a bez osobních pohnutek,
- pracovat samostatně, používat postupy a metody pouze v rámci dosažené kvalifikace a v případě potřeby informovat klienta o možnosti využití služeb jiného kvalifikovaného odborníka,
- přerušit poradenskou práci, pokud jejich fyzický či psychický stav může negativně ovlivnit úroveň profesionálního přístupu,
- nevyužít profesní vztah k osobním, náboženským, politickým či jiným ideovým zájmům.
Čl. 5
Ochrana osobních a zvláštních osobních údajů
- Pedagogicko-psychologická poradna a Speciálně pedagogické centrum Královéhradeckého kraje je správcem osobních a zvláštních osobních údajů, které zpracovává ve veřejném zájmu a v nezbytném rozsahu pro plnění povinností vyplývajících ze školského zákona a dalších obecně závazných právních předpisů. Osobní údaje jsou předávány pouze zákonem stanoveným osobám (včetně předávání osobních údajů do jiných států),.a to vždy po dobu odpovídající účelu zpracování.
- Subjektem osobních údajů jsou zaměstnanci, klienti/zákonní zástupci klientů, pedagogičtí pracovníci škol a školských zařízení a obchodní či jiní smluvní partneři poradny.
- V souvislosti s ochranou osobních a zvláštních osobních údajů jsou všichni pracovníci poradny povinni:
- dodržovat stanovené kodexy chování,
- dodržovat ustanovení zákonů, interní předpisy, pokyny vedoucích zaměstnanců a všechna další opatření, která byla přijata z důvodu zajištění ochrany osobních údajů,
- neumožnit neoprávněným osobám přístup k osobním údajům, tzn. přístup k dokumentům, nahlédnutí na zobrazovací zařízení – monitor, výstup z tiskárny, vyfocení OÚ atd.,
- nakládat s osobními údaji, k nimž mají z důvodu své pracovní činnosti přístup, takovým způsobem, aby nemohlo dojít k neoprávněnému nebo nahodilému přístupu jiných osob k těmto údajům, k jejich zneužití, zničení či ztrátě, neoprávněnému zpracování, poskytnutí jiným osobám nebo použití k jinému účelu než k jakému jsou oprávněni je používat v souvislosti s výkonem své pracovní činnosti, bez ohledu na formu jejich zpracování,
- neprodleně upozornit ředitele poradny na incidenty nebo případná rizika možného zneužití osobních údajů.
- Subjekty údajů mají právo:
- kdykoli odvolat souhlas, který pro zpracování osobních údajů daly,
- podat stížnost u dozorového úřadu,
- požadovat od správce přístup k osobním údajům, jejich opravu nebo výmaz anebo omezení zpracování,
- vznést námitku proti zpracování,
- na přenositelnost údajů.
- K uplatnění výše uvedených práv v oblasti osobních údajů je možné se na správce údajů obracet prostřednictvím datové schránky, ID DS: 2e2qmb9, e-mailem na adrese reditelka@pppkhcz, nebo poštou na adrese PPP a SPC KHK, Na Okrouhlíku 1371, 500 02 Hradec Králové.
Pověřencem pro ochranu osobních údajů je pan Jaromír Novotný, tel. +420 608 882 289, e-mail: novotny@mana.cz
Čl. 6
Závěrečné ustanovení
Tato směrnice nabývá účinnosti 1. 11. 2019.
V Hradci Králové dne 26. 9. 2019
Mgr. Soňa Holá
ředitelka PPP a SPC KHK