O projektu - PPP a SPC KHK

Projekt: Implementace Dlouhodobého záměru vzdělávání Královéhradeckého kraje

Číslo výzvy: 02_23_018

Registrační číslo žádosti: CZ.02.02.XX/00/23_018/0008973

Zahájení realizace projektu: 1. března 2024

Ukončení realizace projektu: 30. června 2028

Celkové náklady projektu: 40 464 945,28 Kč

Cíl projektu IDZ:

Cílem plánovaných aktivit je motivovat a postupně v průběhu projektu zapojit maximální počet škol Královéhradeckého kraje (všech zřizovatelů) do systematického rozvoje kariérového vzdělávání a poradenství a poskytnout školám (pedagogům i žákům posledních ročníků ZŠ a žákům SŠ) podporu při vytváření podnětného bezpečného učebního prostředí tak, aby docházelo ke snižování míry předčasných odchodů ze vzdělávání.

Dalším cílem je zvýšení kompetencí pracovníků školních poradenských zařízení a tím i zvýšení kvality poskytovaných poradenských služeb, síťování a prohloubení vzájemné spolupráce mezi všemi školskými poradenskými zařízeními působícími na území Královéhradeckého kraje. Chceme toho docílit vzděláváním pracovníků ŠPZ a zřízením platformy vedoucích pracovníků všech ŠPZ v Královéhradeckém kraji.

KONTAKTY NA HLAVNÍ PRACOVNÍKY PROJEKTU:

Zuzana Kocourková
manažer projektu IDZ
telefon: +420 725 414 718
e-mail: z.kocourkova@pppkhk.cz

Jitka Musilová
vedoucí Centra prevence a metodické podpory/hlavní metodik prevence předčasných odchodů ze vzdělávání
telefon: +420 606 082 588
e-mail: j.musilova@prevencekhk.cz

Martin Švec
průvodce kariérovým vzděláváním/hlavní metodik kariérového poradenství
telefon: +420 725 986 911
e-mail: m.svec@pppkhk.cz

KLÍČOVÉ AKTIVITY PROJEKTU

2.1 Kariérové poradenství

2.1.1: Rozvoj kariérového vzdělávání a kariérového poradenství na školách v Královéhradeckém kraji

Prostřednictví dvou modulů chceme dosáhnout zapojení maximálního počtu škol do systematického rozvoje kariérového vzdělávání.

Modul A

Modul A je určen kariérovým a výchovným poradcům, ředitelům, příp. dalším pedagogickým pracovníkům ZŠ, SŠ, VOŠ v Královéhradeckém kraji. Tento modul se zaměřuje na plošné oslovení škol s cílem motivovat je k intenzivnějšímu zapojení do systematického rozvoje kariérového poradenství.

Budeme pořádat dva typy akcí pro pedagogickou veřejnost:

1) OKRESNÍ KARIÉRNÍ DNY

Hlavním organizátorem budou mentorské školy, na kterých se budou okresní kariérní dny zpravidla pořádat. Ve spolupráci s metodiky/průvodci kariérového vzdělávání mentor připraví čtyřhodinový program, během kterého pedagogům představí pojetí kariérového vzdělávání u nich na škole. Účastníkům budou představeny zajímavé nástroje, které mohou ve své praxi používat a zažijí si i praktickou ukázku dvou vyučovacích hodin kariérového vzdělávání.

Okresní kariérní dny budou pořádány pravidelně jedenkrát ročně v každém z pěti okresů Královéhradeckého kraje.

2) KULATÉ STOLY

Kulaté stoly budou pořádány dvakrát ročně zpravidla na krajském úřadu Královéhradeckého kraje. Hlavním cílem setkání pedagogických pracovníků, kteří se zajímají o kariérové vzdělávání, bude vzájemné sdílení nejen dobré praxe, ale i případných obtíží, se kterými kariéroví a výchovní poradci na školách přicházejí do styku.

V odpoledním bloku bude pro účastníky vždy připraveno vzdělávání – přednáška, beseda, workshop apod. vztahující se k tématu kariérového poradenství.

Modul B

Modul B předpokládá intenzivní rozvoj systému kariérového vzdělávání a poradenství na školách, které do něj budou zapojeny. Cílem modulu je realizovat se zájemci ze strany škol Partnerský program a Mentorský program.

1) PARTNERSKÝ PROGRAM

Partnerský program je určen 15 základním/středním školám v každém školním roce realizace projektu. Z každé zapojené školy se bude programu účastnit jeden pedagogický pracovník, který získá vzdělávací kurz pro školní kariérové poradce (80 hodin, online). Budou také probíhat pravidelné konzultace s metodiky kariérového poradenství, realizace a reflexe modelových tematických vyučovacích hodin, pravidelná setkání pracovní skupiny do programu zapojených kariérových poradců pod vedením metodiků/průvodců, individuální supervize pro kariérové poradce zapojených škol, zajištění materiálů a nástrojů pro aplikaci metodik kariérového vzdělávání do praxe.

Po ukončení programu bude mít partnerská škola možnost dál spolupracovat s metodiky kariérového poradenství v rámci nadstavbového Mentorského programu.

2) MENTORSKÝ PROGRAM

Mentorský program je nadstavbový sebezkušenostní program pro 6 – 12 škol v každém školním roce realizace projektu, které absolvovaly partnerský program. Mentorský program zajišťuje metodickou podporu a provázení kariérových poradců na cestě stát se mentorem tak, aby mohli předávat zkušenosti získané absolvováním Partnerského programu kolegům z dalších škol v regionu, které projeví zájem o rozvoj kariérového vzdělávání a kariérového poradenství na jejich školách. Mentorský program účastníkům nabídne konzultace pro zástupce školských poradenských pracovišť, metodické konzultace budoucího mentora s metodikem/průvodcem kariérového poradenství, pravidelná setkání pracovní skupiny, přípravy, realizace a reflexe modelových tematických vyučovacích hodin.

Praktické informace, aktuality i výukové materiály naleznete na našich specializovaných stránkách na podporu kariérového vzdělávání.

2.2 Prevence předčasných odchodů ze vzdělávání

2.2.2 Prevence předčasných odchodů

Cílem projektu je podpořit pedagogy, aby uměli cílit na podporu duševního zdraví a bezpečného klimatu, které je jedním z nejvýznamnějších faktorů při rozhodování, zda žák školu odmítne, nebo nikoli. Jsme si vědomi toho, že předčasné odchody ze vzdělávání mohou mít více různých příčin, ať už je to rodinná situace, osobnostní faktory nebo socioekonomický statut rodiny, případně jiné. Není možné komplexně postihnout všechny příčiny předčasných odchodů ze vzdělávání a věnovat se jejich předcházení. Zvolili jsme si tedy jednu oblast příčin předčasných odchodů ze vzdělávání a tou jsou psychické potíže dospívajících žáků (nejčastěji se jedná o úzkosti a depresivní stavy, případně fobie). Naším cílem je zkompetentnit učitele i další pedagogické pracovníky, aby dokázali s tématem duševního zdraví žáků (i sebe jako pedagogů) pracovat a mohli tak přispívat k tomu, že část žáků, která odmítá školu, bude ošetřená a bude pro ně možné do školy i dále docházet. Zároveň však chceme společně s pedagogy a žáky prostřednictvím projektových aktivit dosáhnout větší míry odpovědnosti jednotlivých žáků za své vlastní vzdělávání.

Zaměřujeme se na aktivity směřující k vytváření bezpečného podnětného učebního prostředí ve školách a na podporu pedagogických sborů, na realizaci preventivních a intervenčních opatření u žáků posledních ročníků ZŠ a žáků SŠ, souvisejících s oblastí psychických potíží (s akcentem na žáky nejvíce ohrožené předčasným odchodem ze vzdělávání). Pouze systémová dlouhodobá péče a podpora všech účastníků vzdělávání (tj. žáků i pedagogických pracovníků) zajišťuje snížení míry předčasných odchodů ze vzdělávání na základě psychických potíží, bezpečné klima i well-being ve školách.

Aktivity jsou rozdělené do 3 hlavních modulů:

Modul A – motivační
Modul B – intenzivní spolupráce se školami
Modul C – síťování

Modul A

Hlavním cílem MODULU A je plošné oslovení škol s cílem motivovat je k intenzivnějšímu zapojení do systematické podpory rozvoje bezpečného klimatu a prevence odmítání školy v rámci modulu B.

Budou realizovány aktivity individuálního i skupinového charakteru pro pedagogy, žáky i jejich rodiče. Povedeme jednání s vedením škol o důležitosti podpory zaměřené na snížení míry předčasných odchodů ze vzdělávání (podpora duševního zdraví, prevence odmítání školy a bezpečného klimatu ve školách).

V aktivitách skupinového charakteru budou realizovány:

1) Workshopy

Pro žáky posledních ročníků ZŠ a žáky SŠ s pedagogickým dozorem. V rámci workshopů budou mít žáci možnost okusit aktivity jedinečného programu socio-emočního učení. Workshop nabídne žákům seznámení s aktivitami zaměřenými na dovednosti psychohygieny i vyrovnání se se stresem. Do aktivit se budou moci zapojit i pedagogové, pro které bude zároveň připraven informační servis.

2) Osvětové akce pro širokou laickou i odbornou veřejnost

Každý rok proběhne celodenní setkání s celokrajskou působností. V dopoledním bloku bude zrealizována osvětová akce pro odbornou veřejnost – setkání zapojených škol a spolupracujících organizací s cílem výměny zkušeností v oblasti zvyšování motivace žáků k dokončení vzdělávání, v odpoledním bloku bude osvětová akce pro laickou veřejnost – setkání s rodiči a širší veřejností s cílem šíření osvěty v oblasti duševního zdraví a prevence předčasných odchodů ze vzdělávání.

Modul B

V rámci modulu B zapojíme vždy v průběhu 1 školního roku do intenzivní spolupráce 15 škol, kterým nabídneme cyklus vzdělávání:

Metodická setkání

Vzdělávání pedagogů

Encouragement

Práce s indikovanými třídními kolektivy

Práce s vybranými skupinami žáků/seberozvojové skupiny

Další práce s žáky a pedagogy

Modul C

V rámci modulu C budeme posilovat vzájemnou spolupráci škol a sdílení dobré praxe prostřednictvím dvou typů akcí.

Kulaté stoly

Kazuistické semináře

2.5 Zvýšení kvality poradenských služeb pro děti, žáky a studenty na úrovni kraje

2.5.1 Vzdělávání pracovníků ŠPZ

Pracovníky ŠPZ podpoříme vzděláváním v odborných i obecnějších tématech. Pokusíme se vždy reflektovat jejich aktuálních potřeby tak, aby pro ně bylo vzdělávání co nejvíce smysluplné a efektivní. Do každého vzdělávání plánujeme zapojit přibližně 25 pracovníků ŠPZ z celého Královéhradeckého kraje. V průběhu realizace projektu navíc uspořádáme 3 dvoudenní školení pro 60 pracovníků školských poradenských zařízení.

Vzdělávání bude vždy zaměřeno na odborná témata z oblasti diagnostiky žáků a na výměnu zkušeností v rámci kazuistických seminářů. Cílem je nejen zvýšení odbornosti, ale především zkvalitnění spolupráce a vzájemné informovanosti mezi jednotlivými ŠPZ v kraji, a to nikoliv pouze mezi těmi, které patří pod PPP a SPC Královéhradeckého kraje.

2.7.3 Platforma vedoucích pracovníků ŠPZ

Zřízení platformy vedoucích pracovníků školských poradenských zařízení napříč celým Královéhradeckým krajem má za hlavní cíl síťování a prohlubování vzájemné spolupráce.

Budeme sledovat především posílení vzájemné informovanosti o personálním složení, aktivitách a aktuálních problémech jednotlivých zařízení a na základě rozvíjení dobrých kolegiálních vztahů významně posilovat ochotu všech aktérů ke vzájemné spolupráci při poskytování poradenských služeb na území kraje. Poskytneme prostor pro výměnu zkušeností a sdílení dobré praxe a významně tak přispět k dalšímu zkvalitňování poskytovaných poradenských služeb v Královéhradeckém kraji.

Platforma vedoucích pracovníků se bude scházet minimálně 2x ročně dle vzájemné dohody jejích členů prezenčně nebo online. V rámci platformy budou projednávána odborná témata, stejně jako organizační záležitosti týkající se praktického fungování všech školských poradenských zařízení. Jedním z výstupů činnosti platformy budou doporučení pro vzdělávání pracovníků ŠPZ, na která budeme v rámci projektu IDZ reagovat prostřednictvím aktivity 2.5, díky které budeme schopni pracovníkům ŠPZ potřebná vzdělávání zajistit.

 

Back to top