– „Webové stránky Infoabsolvent“

 

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ (zde 1. pololetí 9. ročníku).

Cíl: Rozšíření povědomí žáků o oborech vzdělání v ČR, rychlejší orientace žáků na www.infoabsolvent.cz

Časová dotace: 45 minut
Pomůcky a zdroje: Seznam oborů + rozstříhaný seznam na jednotlivé obory, PC pro každého žáka.

 

Úvod:

Vzájemné představení. Představení tématu hodiny. Motivace: Na základě výsledků Testu zájmů z úřadu práce vyzve učitel žáky. Po vyzvání učitelem žáci pojmenují webové stránky, ze kterých můžeme čerpat, když vyhledáváme obor vzdělání. Každý žák řekne obor, do jakého směru oborů vzdělání míří na základě výsledků Testu zájmů z úřadu práce.

Hlavní činnosti:

www.infoabsolvent.cz – orientace podle oboru. Učitel vyzve žáky, aby si sedli spolupracující dvojice vedle sebe k PC, spolupracovat budou ale až ke konci hodiny. Učitel vede žáky na stránkách Infoabsolvent (červená záložka – Výběr podle oboru). Vyzve žáky, zda-li znají rozdíly mezi středoškolským vzděláním podle zakončení, dále vysvětluje písmena v kódech oborů (E,H,M,L,K,P) a rozdíly mezi
Hra „Obory vzdělání“: Učitel má v krabičce lístečky s rozstříhaným seznam na jednotlivé obory. Nabídne každému žákovi, aby si 2 lístečky vybral. Na vyzvání učitele přečte každý žák obor a rozhodne podle kódu oboru, jak bude daný obor zakončen a kolik let se studuje. Učitel poskytuje zpětnou vazbu.
Učitel vybere od žáků lístečky a vyzve žáky k návratu k PC. Pokračuje na stránkách Infoabsolvent, kde vysvětlí Filtry a vyzve žáky, aby si zaškrtli denní formu studia. Vysvětlí orientaci v nabízených studijních oblastech. Vybere jeden obor studia a vyzve žáky, aby si také vybrali libovolný obor studia. Stručně vysvětlí, co na stránce najdou, poukáže zejména na odstavec uplatnění a na mapku škol.
Následně vyzve žáky, aby si vybrali obor, který by je mohl zajímat, přečtou si informace o oboru a ve dvojici sdílejí možnosti uplatnění vybraného oboru a možnosti studia daného oboru v blízkém okolí.

Závěr:
Společná diskuze – Co ses dozvěděl nového? Našel jsi zajímavý obor?


Reflexe očima pedagogů:

Žáci byli mylně informováni kolegou, že budou mít tělocvik a někteří se těšili na tělocvik, byla s nimi potom těžší komunikace, rušili hodinu. Při sdílení ve dvojicích všichni pracovali. Všechny naplánované činnosti jsme stihli. Tito žáci absolvovali návštěvu úřadu práce a měli s sebou listy s výsledkem Testu zájmů – ten jsme využili v počáteční motivaci.
Silné stránky hodiny: Představení stránek infoabsolvent. Hra ,,Obory vzdělání“ podpořila znalost jednotlivých oborů a jejich kódů.
Slabé stránky hodiny: Sestavení PC učebny není vhodné ke sdílení v komunitním kruhu, zapnuté počítače odvádí pozornost žáků. Hluk v učebně – tiskla 3D tiskárna, na půdě probíhá rekonstrukce.
Náměty pro zlepšení: Domluvit se lépe s kolegy.

Back to top