13. a 14. června 2022 proběhl závěrečný dvoublok dlouhodobého vzdělávacího kurzu pedagogických pracovníků v oblasti KP. Kurzu se účastnilo celkem 20 kariérových poradců ze základních a středních škol z celého Královéhradeckého kraje. Autorkou a lektorkou kurzu byla zkušená kariérová poradkyně Dorota Madziová z Centra Kompetencí. Vzdělávání bylo zahájeno v říjnu 2021 a celkem bylo realizováno 5 dvoudenních setkání na následující témata:
- Kompetence kariérového poradce
- Skupinová práce v KP
- Vedení individuálního rozhovoru v KP
- Motivace skrze osobní příběh žáka
- Psychologické a sociologické směry v KP
- Trendy světa práce
Kurz byl hlavně prakticky zaměřený, cílený primárně na školní prostředí, účastníci si všechny představené aktivity sami vyzkoušeli, střídali různé formy práce (skupinová, individuální, ve dvojicích) i nadále mají přístup na sdílený disk, kde s nimi lektorka sdílí své materiály. Každý z účastníků obdržel balíček praktických pomůcek (odborné publikace, karty,…)
Všem absolventům kurzu byla ze strany metodiků aktivit KP nabídnuta návazná metodická podpora při rozvoji KP na jejich školách.
Reflexe očima pedagogů
Jaké jsou hlavní věci, které jste získali? Co zásadního si z programu odnášíte?
“Seznámení s kariérovým poradenstvím, sdílení zkušeností, typy na zavedení systému na škole, praktické ukázky do hodin.”
“Velké množství námětů pro práci KP; seznámení s novými lidmi; postřeh – občas se trochu zastavit, nechat si více času na přemýšlení.”
“Obsah a náplň kar. poradenství, nahlédnutí, jak by mohl vypadat systém na škole, spoustu praktických aktivit, literaturu a zajímavé odkazy, pomůcky, možnost sdílení s kolegy a čerpat ze zkušeností.”
“Celkový přehled o čem vlastně kariérové poradenství je. Spoustu nápadů jak kariérové poradenství v praxi vést. Chuť do toho jít a pocit, že to má smysl.”
“Sebezkušenost a praktické nástroje pro práci s cílovou skupinou, metodickou podporu.”
“Ucelený náhled do problematiky KP, spoustu využitelných aktivit a metodickou podporu.”
Co a jak konkrétně dokážete použít?
“Konkrétní praktické aktivity, prostudovat literaturu, využít již vyzkoušené postupy kolegů.”
“Dokážu naplánovat činnosti, které povedou k rozvíjení sebe sama (tj. žáků), uvědomění si vlastních hodnot a cílů.”
“Představené aktivity pro práci individuální i se skupinou (včetně metodické podpory učitelům), poskytnuté zdroje pro další studium a inspiraci.”
“Určitě použiji náměty pro činnosti, které nám lektorka vysvětlovala.”
Doplňte prosím větu “Vzdělávací program pro kariérové poradce mi pomohl…”
“… uvědomit si důležitost kariérového provázení mladých lidí na jejich cestě sebepoznání směřující ke kariérovému rozhodování v každodenním životě.”
“… lépe se zorientovat v oboru, jak přistupovat ke konkrétním cílovým skupinám (např. mladší školní věk, SŠ apod.)”
“… lépe se zorientovat v oboru, rozšíření znalostí a poskytnutých zdrojů a materiálů pro metodickou podporu směrem k učitelům.”
“… dozvědět se více o kariérovém poradenství.”
“… najít cestu, jak zorganizovat koncepci kariérového poradenství na naší škole a náplň třídnických hodin.”
“… ujasnit si systém, popř. si ho dál plánovat.”
“… rozšířit si zásobník aktivit, ujasnit si pozici KP.”
Co jste postrádali? Potřebovali byste jinak?
“Nic.”
“V některých dnech jsme dostali velké množství informací; rozdělení do školní roku schvaluji.”
“S obsahem i lektorkou jsem byla velmi spokojena.”
“Co jsem potřebovala jinak, jsem Dorce řekla hned po prvním bloku (byli jsme na to tázáni). Dorka to do dalších bloků zapracovala. Takže jsem spokojena a nic jiného mě nenapadá. Nepostrádala jsem nic.”
“Nic, naprosto mi to vyhovovalo (obsah i forma), max. by mohl být navazující kurz.” 🙂
“Uvítala bych větší časovou dotaci (více bloků) pro lepší upevnění znalostí.”
“Vše mi vyhovovalo.”
Co plánujete změnit nebo udělat na základě tohoto programu?
“Nastavit systém na naší škole a postupně zařadit více aktivit z kariérového poradenství během školního roku napříč všemi ročníky.”
“Využiji při tvorbě plánu výchovného poradce.”
“Vypracovat smysluplný plán kariérového poradenství v naší škole, být podporou pro kolegy a třídní učitele, vést hodiny s tematikou KP.”
“Plánuji zavést kariérní dny v každém ročníku. Zavést kroužek pro dobrovolníky, ve kterém bychom dlouhodobě pracovali se sebevědomím, sebehodnotou a životními směry.”
“I nadále se věnovat především KP (fyzicky i metodicky).”
“Vyzkoušet to.”
“Vytvořit funkční koncept KP ve škole.”
“Dát to, co děláme, do systému a pokračovat v tom.”
“Stanovit si strategii a plán aktivit na škole.”
“Zařadit různé aktivity do výuky.”
Nejnovější komentáře