Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ (zde 9. ročník)
Cíl: Zamyslet se nad silnými stránkami: “O co se můžu opřít, co můžu využít v budoucím povolání?”
Zamyslet se i nad slabými stránkami. Jejich možné vyvážení.
Časová dotace: 90 minut
Pomůcky a zdroje: Metodická příručka k tématu Člověk a svět práce (JCMM Brno), prezentace (vytvořená Mgr. Měsíčkovou), karty Silné stránky, karty se zvířaty, pracovní list s obrázkem váhy, kartičky pro rozdělení žáků do skupin, mapy.
Úvod:
Brainstorming: “Co je silná a slabá stránka a proč je důležité se o tom bavit?” Následuje prezentace výpisu silných a slabých stránek k zarámování hodiny.
Hlavní činnosti:
Nejprve jsou žáci rozlosováni do skupin podle obrázků měst.
Ocitnu se v nové zemi, co by mě tam mohlo živit? Individuální práce v rámci skupiny, žáci mají k dispozici mapy kontinentů s městy. Žáci promýšlí, co by mohli v novém neznámem městě dělat, a proč si myslí, že by v tom byli dobří. Nejdříve si sami své nápady napíší na papír, poté diskutují s ostatními spolužáky (seznámí je se svou představou, načež dostanou zpětnou vazbu).
Moje silná stránka: Žáci pracují s kartami zvířat. Každý si vybere 1-3 karty a předloží si je před sebe. Spolužáci se pokusí popsat, proč si myslí, že si to vybral. Poté jim to sám vysvětlí. Popíše silné a slabé stránky zvířete a jaké by takové zvíře mohlo ve světě lidí dělat povolání.
Slabé stránky: Výklad a příklad z powerpointové prezentace na téma “slabá stránka jako možná silná stránka a proč je důležité se o slabých stránkách bavit”. Žáci se mají zamyslet nad tím, zda jsou nějaké slabé stránky, které mohou být pro určité profese výhodou (demonstrace pomocí zvířat). Zapíší si 3 slabé stránky a zamyslí se nad nimi v kontextu zvoleného povolání.
Silné stránky spolužáka: Každý napíše spolužákovi alespoň 1 silnou stránku, kterou u něj vnímá.
Vybalancování silných a slabých stránek: Obrázek váhy, každý si dopíše svoje silné a slabé stránky. Následuje zamyšlení spolu s učitelem, jak lze slabé a silné stránky vyvažovat, např.: “Kterou slabou stránku můžete posilovat tak, mohla být jednou silnou stránkou?”
Závěr:
Společná diskuse v celé třídě: “Co si z hodiny odnášíte? Stále si myslíte, že jste si vybrali dobře? Pomohlo Vám to?”
Reflexe očima pedagogů:
Tato třída je živější, občas méně spolupracující, což bylo znát především na úvodu hodiny, kdy jsme si povídali o úvodních informacích, které se týkají tématu.
Poté byli žáci rozdělení do tří skupin, kde museli pracovat na zadaných úvodech. Zpočátku zcela nevěděli, co se po nich vyžaduje, takže zadání úkolů nám zabralo více času a odrazilo se to v tom, že jsme vše nestihli. V bloku 90 minut jsme zvládli téma silných stránek a slabé stránky jsme dodělávali další týden.
Skupiny pracovaly na různých úrovních, s kolegyněmi z poradny jsme každá byla u jedné skupiny. Moje skupina se dobře chopila úkolu a následné diskuse při práci s kartami zvířat, kdy si měli vybrat určité zvíře na základě svých silných stránek.
Další týden při práci se slabými stránkami pracovali žáci spíše individuálně a tato práce je zaujala více, nemuseli svůj názor prezentovat. A kupodivu je zaujalo, že se zamýšleli nad něčím, co je na nich negativnějšího. Nejvíce je bavilo přemýšlet nad tím, jakou tu svoji slabou stránku by mohli používat jako silnou, že by někdy mohla být brána pozitivněji.
V celkovém přístupu k úkolům hrála roli určitá neochota mluvit před spolužáky o svých silných a slabých stránkách. Příjemnější pro ně bylo, když psali o silných stránkách svých spolužáků.
Nejnovější komentáře