Cílová skupina: ZŠ, SŠ (zde 9. ročník ZŠ)
Cíl: Uvažování o sobě, snížení a vlivu stresu na každého jedince.
Časová dotace: 90 minut
Pomůcky a zdroje: Vhodné prostory (cvičebna, tělocvična), přehrávač, CD s meditační a relaxační hudbou (popř. z YouTube), ozvučení, podložky na cvičení, svíčka, sešity na občanskou výchovu, desky A3 na výtvarnou výchovu nebo jiná podložka pro kresbu, prázdné papíry, pastely, kniha relaxace s imaginacemi, např. Příběhy z měsíční houpačky.
Úvod:
Vysvětlení, proč jsme se sešli, navození příjemné atmosféry.
Hlavní činnosti:
Cvičení jógy při hudbě na podložkách s cílem zklidnění těla a mysli, podpora navození atmosféry (10 minut).
Zamyšlení se nad pojmem ”stres a jak na něj”: Vyučující rozdá prázdné čtvrtky s barevnou značkou v rohu a oznámí žákům, aby čtvrtku rozdělili na dva sloupce, kde do jednoho napíší, jak se na nich osobně projevuj stres, napětí a do druhého sloupce napíší svoje recepty, co jim pomáhá ke snížení pocitu tlaku a stresu. Učitel pak požádá žáky, aby se rozdělili namátkově do skupin podle barvy značky v rohu čtvrtky. Žáci pak spolu ve skupinách diskutují a poznávají, jak se projevuje stres nejen na nich, ale i na ostatních a co jim pomáhá. Mluví vždy jeden, sdílí, co zjistil, co se naučil, zda se v něčem liší od ostatních.
Všichni se posadí do kruhu, uprostřed je bezpečně zapálená svíčka, společně sdílí, co zjistili – co jim způsobuje stres a jak se s ním vypořádat. Vyučující téma ukotví – seznámí žáky s teorií ke kapitole stres.
Vedená meditace při relaxační hudbě: Všichni si lehnou na podložku a poslouchají vedení mluveným slovem paní psycholožky.
Automatická kresba pastelem aneb “vykresli se z toho“: Vyučující rozdá prázdné čtvrtky, vysvětlí žákům, aby nechali proudit svoje myšlenky a uvolnili ruku v kresbě pocitů. Paní psycholožka provede navození slovem podle knihy. Po ukončení aktivity vyučující vybere jejich práce (za celých 90 minut má každý žák dvě A4), oznámí žákům, že jejich práce budou vystaveny ve třídě.
Závěr:
Společné zhodnocení, sdílení pocitů a rozloučení se (potlesk).
Reflexe očima pedagogů:
Po společné reflexi se zúčastněnými hodnotíme tuto akci velmi kladně, všichni žáci se zapojovali do všech aktivit, jejich zpětná vazba byla také pozitivní, vše proběhlo v příjemném duchu.
Silné stránky hodiny: Pestrost programu, vzájemná spolupráce.
Náměty pro zlepšení: Možná více času na kresbu, bude dokončena o výtvarné výchově.
Nejnovější komentáře