– “Strategie zvládání stresu”

 

Cílová skupina: všechny věkové kategorie (zde 1. ročník čtyřletého gymnázia)

Cíl: Sebepoznání – seznámení s technikami mindfullness a kontrolovaným dýcháním.

Časová dotace: 45 minut
Pomůcky: psací potřeby, dotazník „Když se dostanu do stresu…“, klíč k dotazníku, sáček rozinek
Zdroje: Rošková: “Copingové strategie a osobní nezdolnost adolescentů”; Hencová: “Copingové strategie a prevence stresových faktorů u vysokoškolských studentů”

Úvod:

V úvodu hodiny jsou vysvětlena pravidla a základní časový rámec aktivity (jak se budeme oslovovat, pravidlo STOP).

Hlavní činnosti:

Dotazník strategií zvládání stresu: Učitel rozdá žákům dotazník a vyzve je, aby zaškrtli, jak obvykle reagují na stres. Učitel pak přečte jednotlivé položky a jejich zařazení do 4 skupin typu strategie zvládání, žáci si dotazník vyhodnotí, následně diskutují o svých strategiích zvládání stresu.
Nácvik řízeného dechu: Učitel vede žáky v technice řízeného dechu (řízení dýchání v rytmu: 4 doby nádech, 2 doby zádrž, 6 dob výdech, 2 doby zádrž) jako techniku rychlého přesměrování myšlenek.
Technika mindfulness – rozinková meditace: Učitel rozdá žákům rozinky a provází žáky meditací (zkoumání rozinky prostřednictvím všech smyslů), na závěr tzv. vědomé jedení jako technika na relaxaci a uvolnění.

Závěr:

Závěrečné kolečko s reflexí aktivity, jakou myšlenku si dnes odnáším.

 


Reflexe očima pedagogů:

Aktivity hodnotili žáci jako zajímavé. Obě techniky mindfulness i sebepoznání v oblasti jak zvládají žáci stres byly před koncem roku velmi užitečné. Někteří žáci nesnáší rozinky. Techniky nemusí vyhovovat každému. Žákům se nechtělo příliš diskutovat.
Náměty pro zlepšení: Jiný zkoumaný objekt než rozinky.

Back to top