Cílová skupina: všechny věkové kategorie (zde 1. ročník čtyřletého gymnázia)
Cíl: Sebepoznání – seznámení s technikami mindfullness a kontrolovaným dýcháním.
Časová dotace: 45 minut
Pomůcky: psací potřeby, Strategie zvládání stresu – dotazník, Strategie zvládání stresu – vyhodnocení, sáček rozinek
Zdroje: Rošková: “Copingové strategie a osobní nezdolnost adolescentů”; Hencová: “Copingové strategie a prevence stresových faktorů u vysokoškolských studentů”
Úvod:
V úvodu hodiny jsou vysvětlena pravidla a základní časový rámec aktivity (jak se budeme oslovovat, pravidlo STOP).
Hlavní činnosti:
Dotazník strategií zvládání stresu: Učitel rozdá žákům dotazník a vyzve je, aby zaškrtli, jak obvykle reagují na stres. Učitel pak přečte jednotlivé položky a jejich zařazení do 4 skupin typu strategie zvládání, žáci si dotazník vyhodnotí, následně diskutují o svých strategiích zvládání stresu.
Nácvik řízeného dechu: Učitel vede žáky v technice řízeného dechu (řízení dýchání v rytmu: 4 doby nádech, 2 doby zádrž, 6 dob výdech, 2 doby zádrž) jako techniku rychlého přesměrování myšlenek.
Technika mindfulness – rozinková meditace: Učitel rozdá žákům rozinky a provází žáky meditací (zkoumání rozinky prostřednictvím všech smyslů), na závěr tzv. vědomé jedení jako technika na relaxaci a uvolnění.
Závěr:
Závěrečné kolečko s reflexí aktivity, jakou myšlenku si dnes odnáším.
Reflexe očima pedagogů:
Aktivity hodnotili žáci jako zajímavé. Obě techniky mindfulness i sebepoznání v oblasti jak zvládají žáci stres byly před koncem roku velmi užitečné. Někteří žáci nesnáší rozinky. Techniky nemusí vyhovovat každému. Žákům se nechtělo příliš diskutovat.
Náměty pro zlepšení: Jiný zkoumaný objekt než rozinky.
Nejnovější komentáře