– “Sebepoznání v kontextu typologie osobnosti MBTI“

 

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ (zde 9. ročník ZŠ)

Cíl: Sebepoznání v kontextu typologie osobnosti MBTI s využitím práce s morálním dilematem.

Časová dotace: 90 minut
Pomůcky a zdroje: Karty Dixit, morální dilema Operace srdce, pracovní listy Životní styl, Otázky z dotazníku MBTI předem vyplněné v hodině občanské výchovy.

 

Úvod:

Navázání na předchozí zkušenost žáků z výuky s vyplňováním dotazníku MBTI, představení cíle hodiny.

Hlavní činnosti:

Práce s kartami Dixit: Lektor rozmístí karty Dixit po třídě, rozdělí žáky do skupin lístečkovou metodou. Žáci si vyberou kartu, která je osobně oslovuje a následně budou ve skupinách sdílet důvody pro výběr. Následuje diskuze na téma “Příjem informací”.
Řešení morálního dilematu: Učitel rozdělí žáky do skupin (po 4), rozdá téma morálního dilematu. Žáci si nejdříve sami rozmyslí své řešení a důvody pro něj, následně sdílí svůj úhel pohledu ve skupině. Následná diskuze na téma “Rozhodování a životní hodnoty”.
Životní styl: Učitel rozdá připravené pracovní listy s tématem životního stylu. Žáci pak vybírají výrok, jaký na ně sedí. Opět uzavřeno diskusí.
Otázky z dotazníku MBTI: Učitel rozdá dotazník pro připomenutí předchozí práce v hodině občanské výchovy. Žáci se vrátí k otázkám, které pro ně byly náročné zodpovědět a pokusí se odůvodnit je v kontextu aktuální zkušenosti z hodiny.

Závěr:

Společná závěrečná diskuze, zasazení do kontextu typologie osobnosti s přesahem do oblasti zaměstnání.

 


Reflexe očima pedagogů:

Cílem hodiny bylo seznámit žáky s teorií typologie osobnosti MBTI. Hodina byla rozdělena celkem do 4 bloků. V prvním bloku jsme se dotkli kognitivních funkcí intuice a vnímání. Použity byly karty „Dixit“. V druhé části jsme využili morálního dilematu k uvědomění si funkcí myšlení a cítění. Ve třetí části jsme využili otázek testu typologie osobnosti MBTI, který žáci cvičně vyplnily v přešlé hodině pracovních činností. Děti se zamýšlely především nad energetickou tendencí své osobnosti.
Slabé stránky hodiny: Počáteční pasivita žáků při vzájemném sdílení.
Silné stránky hodiny: Tříčlenný tým vyučujících s možností se doplňovat. Pestrá škála aktivit. Při 90 min. dotaci relativně velký prostor pro skupinovou reflexi.

Back to top