Cílová skupina: všechny věkové skupiny (zde 1. ročník čtyřletého gymnázia)
Cíl: Posílení spolupráce ve skupině, role ve skupině.
Časová dotace: 45 minut
Pomůcky a zdroje: Papíry velkého formátu, pastelky, fixy. Uzpůsobený prostor ve třídě – pro úvodní ledolamku (židle v kruhu) i pro následnou hlavní aktivitu (dostatek místa pro práci ve skupinách s velkými formáty papírů).
Úvod:
Na začátku programu jsou vysvětlena pravidla práce v komunitním kruhu (komunikace, vzájemné respektování názorů, pravidlo STOP), třída je seznámena s harmonogramem programu a s jeho stěžejním zaměřením, náplní a cílem.
Hlavní činnosti:
Hra “Židli si vymění …”: Slouží k aktivizaci a poznávání žáků ve skupině. Učitel seznámí žáky s pravidly, v kruhu je o jednu židli méně, než je počet hráčů. Jeden ze žáků stojí uprostřed a zadává instrukci (např. židli si vymění ti, kteří jezdí na snowboardu). Na koho nezbyde židle, zadává další pokyn.
Kresba společného domu: Učitel rozdělí žáky do skupin po 6 -8 členech. Každá skupina obdrží velký arch papíru a dostatečný počet pastelek. Skupiny mají za úkol navrhnout a nakreslit ideální společný dům. Následuje společná diskuse v kruhu o rolích ve skupinách: kdo převzal iniciativu, kdo přicházel s nápady, kdo kreslil apod. Učitel diskusi moderuje.
Závěr:
Reflexe / zhodnocení programu: Jak se mi ujasnila moje role v týmu.
Reflexe očima pedagogů:
Úvodní ledolamka přispěla k navození uvolněnější atmosféry a také zapojení třídního do této aktivity zvýšilo její účinek. Rozdělení žáků do skupin bylo náhodné podle čísel, tak se ve skupinách sešli lidé, kteří spolu obvykle nespolupracují, přesto se zapojili všichni, i ti méně smělí. Tuto variantu si žáci zvolili sami, v závěrečné reflexi ji i kladně hodnotili.
Nejnovější komentáře