– „Pustý ostrov“

 

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ (zde 8. ročník ZŠ).

Cíl: Práce s hodnotami – žáci si budou schopni vybrat z nabídky ty hodnot, které jsou pro ně aktuálně důležité.

Časová dotace: 90 minut.
Pomůcky a zdroje: Karty Jobbkort, karty Svět hodnot, pracovní list Moje hodnoty (z metodiky „Moje hodnoty“), barevné lístky pro rozřazení do skupin.

 

Úvod:

Vyučující představí zúčastněné, seznámí žáky s cílem hodiny.

Hlavní činnosti:

Pustý ostrov: Žáci si mají představit, že jsou na pustém ostrově. Přemýšlejí, co za tři věci by si vzali sebou a proč. To zapíší na lísteček – podle barev na lístku se rozřadí do skupin, ve kterých si povídají o svých věcech a proč je vybrali. Mají za úkol vybrat z nich tři hodnoty, na kterých se nejvíce shodnou. Následně se opět skupiny spojí a všichni společně vybírají opět jen tři věci, na kterých se shodnou.
Práce s kartami Jobbkort a Kartami hodnot: Učitel rozdá žákům do tří skupin vždy tři karty povolání (ze sady Jobbkort) a dá žákům k dispozici sadu karet hodnot. Žáci ve skupinách se snaží přiřadit k vybraným povoláním hodnoty, které mohou být v dané činnosti důležité, diskutují nad tím, proč.
Pracovní list Moje hodnoty: Každý s žáků pracuje dle pokynů v pracovním listu – z nabídky hodnot vybere ty, které pro něj nejsou důležité, a škrtne je. Postupně se tímto způsobem dopracuje ke svým 6 nejdůležitějším hodnotám.
Žebřík: Žáci si své preferované hodnoty seřadí do „žebříku“ tak, aby viděli, co je v jejich volbě povolání může ovlivňovat, co je pro ně důležité.

Závěr:

Každý žák pomocí gesta (palec nahoru, dolů) dá najevo, jak se mu hodina líbila. Může reflektovat, proč.

 


Reflexe očima pedagogů:

Tato třída je celkem klidná, méně spolupracující. Při přímé práci však všichni dobře spolupracovali, komunikovali. Úvodní aktivitu Pustý ostrov pojali velmi zodpovědně, v průběhu postupného nabalování dalších a dalších žáků a věcí, byli schopni se shodnout na 3 společných věcech, které by s sebou vzali. I zde se však projevilo rozdělení žáků ve třídě, o slovo se více hlásili vůdčí osobnosti, které však byly aktivně schopné ostatní přesvědčit. Práci s pracovním listem Moje hodnoty vzali velmi zodpovědně, někteří byli hotovi celkem brzy, ale našli se zde i jedinci, kteří nebyli schopni do konce této činnosti určit 6 nejdůležitějších hodnot. V průběhu 90 minut se stihly všechny aktivity.

Back to top