– “Vzhůru do světa povolání”

 

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, modifikovatelné pro nižší ročníky SŠ (zde 9. ročník)

Cíl: Seznámení se s možnostmi světa práce a s nejrůznějšími profesemi v rozličných oborech: Žáci popíší, jaké dovednosti by měli ovládat v daném povolání, kolik je finanční ohodnocení v daném povolání. Uvědomí si a popíší své silné a slabé stránky. Vyvodí závěry, zda jsou jejich vlastnosti pro dané povolání vhodné.

Časová dotace: 4 vyučovací hodiny
Pomůcky a zdroje: Tablety, papíry, euroobaly, pracovní listy, desková hra “Vzhůru do světa povolání”, Karty Jobbkort, reflektivní minutovky JOB, karty Silné stránky, test (temperament a preferenční smyslové vnímání).

Úvod:

Žáci jsou rozděleni do 4 skupin. Během 4 vyučovacích hodin prochází stanoviště a pracují dle pokynů jednotlivých vyučujících.

Hlavní činnosti:

1. stanoviště: Naše firma
Žáci založí čtyřčlenné firmy, v každé firmě musí být zastoupeny různé profese a jejich logické uplatnění. Promyslí název firmy, její logo, produkty nebo cíle, konkrétní pracovní náplň jednotlivých členů (jejich profesí), jejich pracovní pomůcky a prostředky, které k výkonu profese potřebují. Tyto údaje ve skupině zapíší a vytvoří leták – reklamní plakát, který při prezentaci využijí. Následuje představení firmy. Na závěr si žáci vyplní a zkontrolují pracovní list na téma “Povolání v naší firmě” a vyplní si reflexi z hodiny.

2. stanoviště: Povolání
Aktivita začíná diskusí: “Kolik máme na světě povolání? Jaká povolání jste potkali cestou do školy?” Učitel pak žáky seznámí s internetovými zdroji (např. Infoabsolvent, Národní soustava povolání, …). Každý si pak náhodně vylosuje 1 kartu Jobbkort, ve skupině si řeknou, co si kdo vytáhl a domluví se na 1 povolání, které si společně vyberou a na flipchart (velký papír) zpracují: vlastnosti, osobní předpoklady, kompetence, pracovní prostředí, náplň práce, vzdělání, možnost uplatnění atd. Na tabletu budou vyhledávat vhodné školy, obory studia pro danou profesi, volná místa apod. Na závěr svou práci představí spolužákům v rámci třídy.

3. stanoviště: Vzhůru do světa povolání
Desková hra, při které se žáci seznámí s různými profesemi, zjistí, jaké dovednosti by dané povolání mělo mít, jaké vzdělání potřebují a kolik peněz si měsíčně vydělají v daném povolání i se zaměřením na to, jak mě vidí ostatní.

4. stanoviště: Poznání temperamentu a preferenčního smyslového vnímání
Žáci vyplní jednoduchý test, vyhodnotí si svůj temperament a typ smyslového vnímání. Pracují s Kartami silných stránek.

Závěr:

Během každé hodiny proběhne dílčí reflexe. Žáci obdrží desky s úvodním listem “Vzhůru do světa povolání”, kam si žáci zapíší, vlepí si a vloží pracovní listy, které jim poslouží pro další rozhodování, kladení si otázek a rozhovor s rodiči o výběru budoucího povolání.

 


Reflexe očima pedagogů:

Dle zpětné vazby od žáků si každý našel stanoviště během dne, které ho bavilo, splnilo dané cíle a přineslo mu další otázky. Odnesli si pracovní listy, poznámky, reflexe, které jim budou pokladem pro další práci v hodinách světa práce, pro možnou konzultaci s výchovným poradcem nebo zákonnými zástupci.
Silné stránky projektového dne: Čtyři různá stanoviště s různým zaměřením – pestrost úkolů, spolupráce více kolegů, aktivní zapojení žáků. Materiály, které si žák odnáší, mu mohou sloužit jako podklad k další práci. Reflexe celého projektového dne od žáků. Úsměvy ve tvářích žáků při práci.
Náměty pro zlepšení: Lépe pracovat s časem.

Back to top