Cílová skupina: ZŠ, SŠ (zde 5. ročníky ZŠ)
Cíl: Zvýšit povědomí spolužáků mezi sebou o svých zálibách, umech, dovednostech, znalostech.
Časová dotace: 3 hodiny
Pomůcky a zdroje: Fotografie, počítač s prezentací, výrobky, pomůcky k daným zálibám … .
Příprava:
Žáci a jejich zákonní zástupci byli cca 2 měsíce předem informováni o projektu, který by měl přispět ke zvýšení sebevědomí dětí. Propojit spolužáky mezi sebou prostřednictvím vzájemného respektování jedinečnosti, odlišnosti nebo spojitosti. Mezi třídními vyučujícími muselo dojít k sjednocení „kritérií“ prezentací žáků a nastavení časového harmonogramu.
Hlavní činnosti:
Žáci ve vybraných vyučovacích hodinách během 1 týdne představovali „svůj talent“. Žáci vypravovali o tom, čemu se rádi věnují ve svém volném čase. Co jim jde, proč tomu svůj čas darují a co jim to přináší. Spolužáci se doptávali na nějaká specifika, která je k danému talentu zajímala. Učitelé pomáhali se spouštěním prezentací na PC, pomáhali žákům s vlastní prezentací kladením návodných otázek, vedli reflexe.
Závěr:
Závěrečná reflexe, shrnutí pocitů žáků, i toho, co si odnášejí. Možné doporučení a náměty ze stran dětí pro další ročníky.
Reflexe očima pedagogů:
Jelikož se jednalo o prvotní zkušenost, očekávání nebyla nijak vysoká. Ale nápad byl prezentován jako „zakončení“ 1. stupně a nakročení do vyučovacích předmětů a učiva 2. stupně, která dále více povedou k nasměrování na další kariérní cestu. Projekt probíhal současně v paralelních pátých třídách. Každá třídní učitelka si zvolila prostor dle sebe, jak se budou žáci prezentovat (rozlišné sezení, uspořádání). Ze stran vyučujících bylo hodnocení hned po 1. dnu nadmíru spokojené.
Celý TýDEN talentů proběhl bez problémů, děti byly spokojené, dokázaly ocenit spolužáky, které v běžných dnech moc nevnímají, zjistily o nich nové věci, díky kterým se jejich povědomí posunulo. Žáci byli moc spokojení, velice rádi by něco takového i v následujících letech.
Silné stránky projektového dne: “Méně je někdy více.“ – Dětem byl dán prostor pro vlastní přípravu s celkem širokou možností výběru (počítačová prezentace, ukázka výrobků, možnost donesení domácího mazlíčka, vlastní představení umu, kvíz pro spolužáky apod.). Děti byly vybídnuty k nalezení svých osobních silných stránek. Zvýšení osobního sebevědomí.
Slabé stránky: Vzhledem k pilotnímu projektu malé povědomí mezi vyučujícími. Časová náročnost pro hodiny třídního učitele.
Náměty pro zlepšení: Termín možná posunout ještě více ke konci školního roku (např. po uzavření klasifikace). Větší propagace před samotným projektovým dnem/týdnem. Směrem k zákonným zástupcům i žákům, směrem ke kolegům. Jasnější komunikace, příprava mezi třídními pedagogy 5. ročníků společně s KP. Přemýšlení nad projekty pro další ročníky (2. stupeň) s propojením na kariérové poradenství.
Nejnovější komentáře