– “Moje vysněná práce a Kariérní kotvy”

 

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ (zde 6. ročník ZŠ)

Cíl: Motivace k přemýšlení o otázkách svého budoucího profesního života, orientace ve světě práce.

Časová dotace: 5 vyučovacích hodin
Pomůcky a zdroje: Motivační karty a Pracovní karty (Centrum kompetencí), JOB reflektivní karty, Jobbkort karty, technika Kariérní kotvy, formulář Kariérní kotvy, počítače, papíry, psací potřeby.

Úvod:

Žáci si vyberou jednu kartu z balíčku Jobbkort, bude na něm povolání, které si vybaví jako první, s kterým se v životě setkali.

Hlavní činnosti:

Kariérní kotvy: Práce s počítačem – žáci otevřou formulář “Kariérní kotvy”. Zamyslí se, jak 40 uvedených vět odpovídá jejich aktuálním pocitům (1 bod vůbec neodpovídá, 7 bodů naprosto souhlasí). Výsledky si vytisknou a uloží do svého portfolia, na začátku 9. třídy si je vyplní znovu a dojde k porovnání.
Pracovní pozice ve větších firmách: Žáci se rozdělí do skupinek po 5 na základě vylosovaných povolání. Každá skupina vypracuje seznam všech povolání v konkrétní firmě: nemocnice HK, vysoká škola UHK, továrna Škoda auto, Letiště Václava Havla, Obchodní centrum Futurum HK, hotel Hilton Praha, České dráhy. Po odprezentování povolání jednotlivou skupinou se zbylé skupiny pokusí doplnit další možná povolání, na které případně původní skupina nepřišla.
Pracovní motivace: Na úvod proběhne diskuse, co je pracovní motivace: “Co může člověka motivovat k tomu, aby chodil do práce? Pokud byste nemuseli řešit finanční zajištění, co byste dělali? Proč? Znáte někoho, kdo je v práci spokojený? Co si myslíte, že je důvodem jeho spokojenosti?” Žáci budou opět rozděleni do menších skupin, každá bude mít k dispozici 2 sady Motivačních karet. Každý si vybere 5 podmínek, které by si přál mít splněny ve svém budoucím povolání. Poté si je sepíšou na větší papír jako plakát. Následuje „burza nápadů“: všichni účastníci chodí po místnosti s fixem v ruce a vymýšlí libovolná povolání, která podle jejich názoru splňují kritéria napsaná na plakátu. Mohou se inspirovat seznamem povolání v prezentaci. Ve skupinkách si pak každý vyhodnotí návrhy.

Závěr:

Reflexe projektového dne: “Jak jste spokojeni s návrhy, překvapilo vás něco? Které povolání vás zaujalo? Co byste si vybrali a proč? Víte, co ještě musíte splnit, abyste mohli dané povolání vykonávat? Které navrhované povolání byste nikdy dělat nechtěli? Z jakého důvodu?” Následují odpovědi žáků, žáci si vyberou reflektivní kartu (JOB), která nejlépe hodnotí jejich pocit z projektového dne, rozbor výběru jejich reflektivní karty.

 


Reflexe očima pedagogů:

Žáci celý projekt hodnotili pozitivně, úspěšné byli především práce ve skupině.
Silné stránky: Vzájemná spolupráce, soustředění se na aktivity, poslouchání pokynů, nad otázkami a úkoly žáci opravdu přemýšleli, vše pro ně bylo srozumitelné a pochopitelné. Při aktivitě práce ve firmách se aktivně zapojovali všichni, a to i při následné diskuze a doplňování.
Slabé stránky: Nedostatek času – aktivita “Povolání ve firmách” zabrala více času, než bylo původně plánováno (45 minut).
Náměty pro zlepšení: Rozdělení programu do více vyučovacích hodin.

Back to top