Cílová skupina: SŠ (zde 4. ročník gymnázia)
Cíl: Kariérové vzdělávání – sebepoznání – hodnoty, silné stránky, dovednosti – ukázkový pracovní pohovor, relaxace, meditace, jak na výběr VŠ – absolventský klub, informace z Úřadu práce.
Časová dotace: 6 vyučovacích hodin
Pomůcky a zdroje: Karty Silné stránky, prezentace studentů VŠ, připravený obsah vlastního životopisu, notebooky (program Canva s vybranými funkcemi), otázky k výběrovému řízení (Kablo s.r.o. – pracovní pohovor), fixy, tužky, papíry, samolepky; Reflektivní minutovky.
Úvod:
Seznámení studentů s cílem a obsahem kariérového dne.
Hlavní činnosti:
Klub absolventů: Diskuze s absolventy našeho gymnázia (studium práv, studium na VŠEM, Ambis –kriminalistika a kriminologie, ČVUT – architektura a stavitelství, ČVUT – fakulta strojní, studium medicíny, studium v zahraničí (online spojení).
Sebepoznání: Práce s kartami Silné stránky – studenti měli za úkol na přeložený papír A4 zapsat na vrchní stranu své jméno a poté napsat minimálně 5 svých silných stránek. Následně měli oslovit 5 spolužáků, aby napsali mé silné stránky – jak mě vidí a porovnat oba zápisy. Následovala diskuse nad silnými stránkami v komunitním kruhu včetně reflexe aktivity: „Jak se dají uplatnit mé silné stránky s tím, co chci dělat? Jak se mi pracovalo? Jaké bylo dát někomu důvěru? Z čeho jsem měl radost?“
Maturant a Úřad práce – IPS: Prezentace na téma prezentace ÚP a IPS ÚP, kdy a jak využít služby, téma VŠ a studium v zahraničí, status studenta, nezaměstnanost dle absolvovaných studijních programů.
Jak na Canvu: Zpracování životopisu v programu Canva z předem připravených dat. Tisk CV studentů, kteří v Kablu předvedou přijímací pohovor.
Umění relaxace a zvládání stresu: Praktický nácvik relaxačních technik, autogenní trénink. Příčiny stresu. Jak na stres v životě, při maturitě a přijímacím řízení.
Ukázkový pracovní pohovor v Kablo s.r.o.: Vybraní tudenti absolvovali praktický ukázkový přijímací rozhovor přímo na pracovišti. Nejprve proběhlo rozdělení a přidělení žáků do skupin k vybraným figurantům. Vybraní studenti (figuranti) si připravili strukturovaný životopis a zaslali s předstihem personalistům. Přijímací pohovor byl na pozici mistra výroby, studenti dostali předem zadané otázky z Kablo s.r.o.
Závěr:
Reflexe celého projektového dne – Reflektivní minutovky.
Reflexe očima pedagogů:
Náplň projektového dne a jeho organizace byla na vysoké úrovni a setkala se nadšením a spokojeností ze strany studentů. Studenti nahlédli své silné stránky, prostřednictvím našich bývalých studentů se seznámili s vysokoškolským studiem, mohli se doptávat a přemýšlet o možnostech své terciární cesty. Kromě připraveného obsahu životopisu, který zpracovávali v programu Canva, mohli doplnit i své silné stránky. Informace z Úřadu práce byly důležité pro praktický život. Někteří studenti si vyzkoušeli cvičný pracovní pohovor, ostatní přihlíželi a mohli se dále ptát, jak se na pohovor připravit. Povídání o stresu a relaxaci a praktický nácvik relaxace učil, jak se vyrovnávat s nástrahami života.
Silné stránky: Pečlivá příprava pomůcek, třídy, jasná a srozumitelná organizace. Vhodný výběr témat a lektorů. Spolupracující studenti. Velmi přínosné cvičné pohovory přímo v podniku – vynikající zkušenost pro život.
Slabé stránky: Málo času na relaxaci. Příliš pomalé tempo výkladu prezentace pracovnice ÚP.
Náměty pro zlepšení: Pracovní pohovory vyzkoušíme ve 2. ročníku, kdy se studenti rozhodují o profilaci, aby si uvědomili důležitost studia např. cizích jazyků. Pro příští maturanty uspořádat projektový den začátkem maturitního roku před výběrem maturitních předmětů.
Nejnovější komentáře