Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, modifikovatelné pro SŠ (zde 7. ročník ZŠ)
Cíl: Vysvětlit pojem kariéra, uvědomit si silné/slabé stránky, český školský systém – zopakovat již známé informace, seznámit žáky s Národní soustavou povolání, popsat předpoklady či požadavky, které jsou nutné k vybraným profesím, uvědomit si, že každá profese je něčím typická a vyžaduje určité specifické dovednosti, schopnosti.
Časová dotace: 4 vyučovací hodiny
Pomůcky a zdroje: pracovní listy (předkreslený chlapec nebo dívka), seznam výroků (např.: “Jsem citlivý. Moc nemluvím. Často se nudím.” …), Národní soustava povolání – aplikace, interaktivní tabule, mobilní telefony
Úvod:
Vysvětlit pojem kariéra, druhy kariéry, kdy kariéra začíná.
Hlavní činnosti:
Jak se vidím já, jak mne vidí ostatní (45 minut)
Žáci dostanou pracovní listy – obrázek chlapce/dívky a seznam výroků (např. Jsem citlivý. Moc nemluvím. Často se nudím. …). Mají za úkol ze seznamu výroků vybrat a následně vystříhat min. 12, které je nejvíce charakterizují, a nalepit je na pracovní list kolem své hlavy. Poté jsou žáci rozděleni do “bezpečných” skupin, kde bude předpoklad, že budou se spolužáky sdílet. Prohlédnou si práci všech ostatních ve skupině a pokud se jim zdá, že u některé hlavy něco důležitého chybí, tak doplní. U svých spolužáků ve skupině zakroužkují tři výroky, které považují za nejvýstižnější. Na závěr probíhá diskuze ve skupinách/ve třídě – zda se vším souhlasili, co koho překvapilo, kterých vlastností si u ostatních cení. Učitel vyzdvihuje silné stránky, ukazuje prostor pro rozvoj.
Systém českého školství (45 minut)
Žáci jsou rozděleni do nových pracovních skupin, dostanou pracovní listy “České školství” a společně doplní požadované informace (typy škol, způsoby ukončení jednotlivých typů škol, vysokoškolské tituly), práce se zkontroluje společně. Poté dostanou do skupin pracovní list “Plánek českého školství”, který mají také za úkol doplnit. Díky němu si uvědomí možné cesty k získání vzdělání na SOU, SOŠ, gymnáziích, VOŠ, VŠ. a k jednotlivým typům škol doplní školy z okolí. Následuje diskuse na téma “Jak si vybrat školu, na kterou půjdu?” Učitel vede diskuzi, doplňuje informace: „Jaký je rozdíl mezi gymnázii a lycei?“„Kdo se chystá na SOU, SOŠ, gymnázium?“- vyzdvihne, že není třeba se stydět, když se chce někdo jít vyučit. Žáci uplatňují získané informace, zamýšlejí se nad možnými cestami.
Povolání v naší rodině + Národní soustava povolání (45 minut)
Pokračuje práce v “bezpečných” skupinách, práce s domácími úkoly (za úkol bylo zjistit informace o profesích svých blízkých). Žáci se navzájem seznámí s tím, co dělají jejich rodiče, prarodiče a další členové rodiny. Zda se nějaké povolání v jejich rodině vyskytuje častěji, zda se některé z „rodinných“ povolání líbí i jim. Případně vysvětlí ostatním členům skupiny, co které povolání obnáší, jaká je jeho náplň. Učitel se také aktivně zapojuje – přidává vlastní zkušenosti, povzbuzuje, vysvětluje.
S pomocí interaktivní tabule seznámí učitel žáky s aplikací Národní soustava povolání a s informacemi, které uživatelům zprostředkovává. Zaměří se na část pro studenty. Vybere si 2 povolání, která žákům s pomocí NSP blíže přiblíží. Žáci ve skupině za pomocí mobilního telefonu vyhledají informace o určitém povolání a představí získané informace ostatním.
Profese (45 minut)
Každá skupina dostane pracovní list s pěti až šesti názvy profesí. Žáci mají za úkol popsat každou z profesí, co obnáší a čím se zabývá, vymyslet základní dovednost, kterou každá profese nutně potřebuje a určit, jaké vzdělání ta která profese vyžaduje. Následuje práce s Motivačními kartami – žáci vyberou jednu profesi a k ní z motivačních karet 3 velmi důležité a 3 podstatné, které se k dané profesi váží. Mluvčí skupiny prezentuje, co skupina zapsala, vymyslela. Učitel podněcuje diskuzi v rámci celé třídy.
Závěr (20 minut):
Reflexe projektového dne: Společná diskuse. Otázky do diskuse: Čeho si na sobě ceníš a potěšilo tě, jak tě vidí spolužáci? Dozvěděl jsem se něco nového o systému školství? Znal jsi Národní soustavu povolání? Myslíš, že v ní dokážeš najít potřebné informace? Oslovila mě některá z probíraných profesí? Znal jsem všechny jmenované profese? Změnil jsem názor, čím bych chtěl být? Bylo pro mě těžké/lehké pracovat ve skupině? Vymýšlel jsem odpovědi snadno/těžko? Shodli jste se vzájemně?
Reflexe očima pedagogů:
Jelikož to byl pilotní projekt kariérového dne pro 2. stupeň, některé nedostatky se v průběhu dne ukázaly – nedařilo se nám vždy dodržet stanovený čas. Ze závěrečné reflexe vyplynulo, že samotní žáci byli spokojení. Každý si našel aktivitu, která ho zaujala. Třídní učitelé měli možnost poznat své žáky z jiné strany. Na prvním stupni máme kariérový den ve 2. a 5. ročníku. Tyto dny jsou zaměřeny na přímé setkávání s představiteli různých povolání. Při kariérovém dnu v 7. ročníku jsme si dali za cíl shrnout dosavadní informace z oboru kariérového poradenství a přidat pár dalších, které by žákům v následujících ročnících mohly pomoci s volbou povolání.
Za silnou stránku projektového dne považuji různorodost aktivit. Žáci přemýšleli sami nad sebou, spolupráce ve skupinách byla konstruktivní a někteří žáci přiznali, že byli překvapeni pozitivní zpětnou vazbou od spolužáků (překvapili je vlastnosti, kterých si na nich ostatní cení). Žáci si uvědomili různé cesty k dosažení co nejvyššího vzdělání, řadě se líbil pracovní list, který jim pomohl shrnout získané informace. V jedné ze tříd třídní učitel využil možnosti a změnil složení skupin (losováním), žáci i takto vytvořených skupinách dobře spolupracovali. Na hodinu “Povolání v naší rodině” Žáci ve všech třídách byli připraveni, měli informace o kariérách svých rodičů i prarodičů. Třídní učitelé je v další části seznámili s Národní soustavou povolání, pro všechny i učitele to byla nová věc, žáci si ujasnili pojem kompetence. Nejlepší reflexi se svými žáky provedla paní učitelka v 7. C, žáci byli nuceni pojmenovat, co je během kariérového dne zaujalo – wow efekt, co by jim dále mohlo pomoci při rozhodování o budoucím studiu. Do začátku dne nám zasáhly organizační věci ve škole, kvůli kterým program začal později. Nedostalo se tak na práci s motivačními kartami. Pro mě bylo složité být na všech místech najednou.
Náměty pro zlepšení: Pokud to situace dovolí, neorganizovala bych kariérový den pro všechny třídy v jeden den, měla bych tak více možnost vidět žáky jednotlivých tříd při práci.
Nejnovější komentáře