– „Běžný pracovní den v různých profesích“

 

Cílová skupina: modifikovatelné pro všechny věkové kategorie (zde 8. ročník ZŠ).

Cíl: Žáci získají náhled do práce manuální, duševní, práce s čísly, s lidmi. Budou mít představu o potřebě získání znalostí k dané profesi. Dokáží konfrontovat své dovednosti s těmi, kterou jsou pro danou profesi potřebné a posoudit, zda se mohou nějakým způsobem posunout.

Časová dotace: 90 min.
Pomůcky a zdroje: Notebooky, promítací plátno, dataprojektor, psací potřeby, kalkulačky, pracovní listy s otázkami pro prezentující.

 

Úvod:

Žáci jsou seznámeni s programem, zejména s rozmístěním a s organizací přesunu mezi jednotlivými stanovišti. Následuje rozdělení do smíšených skupin podle počtu prezentujících (3 skupiny).

Hlavní činnosti:

Jednotlivá stanoviště si řídí každý prezentující. Mají připraveny ukázkové pomůcky, materiály; úkoly a činnosti, které jsou pro danou profesi specifické; informace týkající se dané profese (běžné i osobité pro dané povolání). Prezentující se zaměřují na své povolání a co nejjasnější přiblížení žákům.
Psycholog – rozhovor, seznámení s pracovní náplní, předpoklady pro výkon práce, … .
Personalista – rozhovor, seznámení s pracovní náplní, předpoklady pro výkon práce, klady a přednosti, které jsou u zaměstnance žádány, stinné stránky zaměstnání, … .
IT programátor – vlastní zkoušení programování žáků, požadavky na zaměstnance, potřeby vzdělání, dovedností, znalostí, … .
Žáci se doptávají, zkouší si jednoduché činnosti, které spadají do této profese, zjišťují kompetence pro výkon této profese a porovnávají s vlastními, které v tuto dobu v sobě mají, vyplňují pracovní list.

Závěr:

Žáci si odnáší informační materiály pro své vlastní rozhodování a posuzování mezi povoláním, které by si do života chtěli vybrat.
Propustky: Žáci napíší, kterou práci z prezentovaných by byli ochotni vykonávat a proč nebo kterou práci z prezentovaných by nebyli ochotni vykonávat a proč.

 


Reflexe očima pedagogů:

Stejně jako v loňském roce bylo náročné najít spolupracující z řad zaměstnanců. Jelikož byla ale pouze 1 třída, postačil nám menší počet dobrovolníků. I když jsem oslovila několik řemeslníků, jeví se tento model nahlédnutí do práce dospělých jako velmi zatěžující, pro ně neefektivní, nelukrativní a obtěžující.
V loňském roce jsem zvažovala, zda byla vhodně zvolena cílová skupina žáků. Po letošním ročníku projektového dne vnímám, že je to dobrá volba. Děti už jsou tak nějak nakročeny tímto směrem a vnímala jsem jejich letošní akci jako přínosnou, smysluplnou a na místě.
Žáci se svěřili, že někteří vůbec netušili, že existuje nějaká profese „personalista“. Náplň práce tohoto zaměstnance byla novým impulsem nad přemýšlením o svých možnostech a schopnostech.
Když žáci hovořili o práci psychologa, napadaly je myšlenky, že se jedná o velmi nudné povolání. Na druhou stranu pochopili, že musí být člověk dostatečně empatický a vnitřně silný.
Informace ze světa IT byly představám, které o tomto typu práce žáci měli, spíše vzdálené. Potřeba značných znalostí specifických pojmů v cizích jazycích, spolupráce s kolegy z různých koutů světa pomocí videokonferencí a časová flexibilita, komunikační dovednosti pro řešení s klienty a chvílemi mravenčí práce s nutností velké trpělivosti – to je pouze část z výčtu toho, co vše programátor ve svém denním životě řeší.
Dospělí spolupracovníci dávali zpětnou vazbu pozitivní, děti prý byly hodné, spíše zakřiknuté a ve větší míře se projevovali chlapci. Po chvilce se osmělili a zvládli komunikovat.
Silné stránky: Celková úroveň projektového dne se mi jeví jako velmi dobrá. Představující byli připraveni a žákům se věnovali. Snažili se co nejvíce přiblížit jejich pracovní náplň. Jelikož jsem vše řešila sama, byla jsem za vše sama zodpovědná, věděla jsem, co kde a jak – nemusela jsem tříštit úkoly, odpadly komunikační schůzky. Po loňské zkušenosti už byly některé aktivity jednodušší.
Slabé stránky: Škola nemůže nabídnout za tuto službu pracovníkům nějakou kompenzaci jejich vloženého času, práce, myšlenek, úsilí. Koncept – pracovníci v dopoledním čase do školy? Potřeba dospělých dohlížejících ve větším počtu z důvodů počtu skupin v jenom čase.
Náměty pro zlepšení: Možná tyto starší žáky lépe připravit? Informovat o více povoláních? Vyzkoušet si v předchozí hodině nějaký model, dát více námětů pro otázky? Popřemýšlet nad jiným modelem nahlédnutí do světa profesí?

Back to top