– “Běžný pracovní den v různých profesích”

 

Cílová skupina: ZŠ (zde 8. ročník)

Cíl: Získat náhled na práci manuální, duševní, na práci s čísly, s lidmi. Žáci budou mít představu o potřebě získání znalostí k dané profesi, dokáží konfrontovat své dovednosti s těmi, kterou jsou pro danou profesi potřebné a posoudit, zda se mohou nějakým způsobem posunout.

Časová dotace: 4 vyučovací hodiny
Pomůcky a zdroje: Notebooky, promítací plátno, dataprojektor, ruční nářadí, psací potřeby, kalkulačky, pracovní listy s otázkami pro prezentující (mohou si dopředu připravit žáci sami). Pozvaní prezentující z řad veřejnosti a rodičů.

Úvod:

Žáci jsou seznámeni se systémem projektového dne a s rozmístěním a organizací přesunu mezi jednotlivými stanovišti. Rozdělení do smíšených skupin podle počtu prezentujících.

Hlavní činnosti:

Jednotlivá stanoviště si řídí každý prezentující. Mají připraveny ukázkové pomůcky, materiály; úkoly a činnosti, které jsou pro danou profesi specifické; informace týkající se dané profese (běžné i osobité pro dané povolání).
Klempíř: ukázka práce, vyzkoušení jednoduché základní činnosti, rozhovor.
Servis jízdních kol a lyží: ukázka práce, vyzkoušení jednoduché základní činnosti, rozhovor.
Psycholog: rozhovor, seznámení s pracovní náplní, předpoklady pro výkon práce atd.
Mzdová účetní: ukázka práce, vyzkoušení jednoduché základní činnosti, rozhovor.
Policejní technik: rozhovor, seznámení s pracovní náplní, předpoklady pro výkon práce atd.
Žáci se doptávají příslušných prezentujících, zkouší si jednoduché činnosti, které spadají do této profese, zjišťují kompetence pro výkon této profese a porovnávají s vlastními, které v tuto dobu v sobě mají, vyplňují pracovní list.

Závěr:

Žáci si odnáší informační materiály pro své vlastní rozhodování a posuzování mezi povoláním, které by si do života chtěli vybrat. Žáci napíší, kterou práci z prezentovaných by byli ochotni vykonávat a proč / kterou práci z prezentovaných by nebyli ochotni vykonávat a proč.

 


Reflexe očima pedagogů:

Hodnocení celkového průběhu projektového dne: S koncem školního roku již nejsou takové nároky na náplně hodin, proto se jevil termín projektového dne jako ideální. Musím ale říci, že myšlenka nebyla zcela dobrá. Počasí bylo spíše letní a vyčerpávající a žáci nebyli natolik aktivní, jak jsem předpokládala. Věřím ale, že každý si odnesl, co ho zaujalo a oslovilo.
Jako náročné na organizaci vnímám to, že bylo velice obtížné, abych pro svůj záměr našla dostatek spolupracujících, kteří měli předvádět svá povolání. I když jsem oslovila kolegy, aby myšlenku představili rodičům, všechny, kteří byli přítomni, jsem nakonec zajistila já. Zní tedy otázka, zda do toho zapojit některé kolegy hlouběji, více? Jako druhá myšlenka mě napadá, zda nebyl špatně zvolena cílová skupina rodičů, potažmo žáků? Situovat tento typ projektového dne na mladší?
Žáci jako nejzdařilejší hodnotili představení policejních složek (předvádějící měl spousty videomateriálů, kterými žáky zaujal). Když žáci hovořili o práci psychologa, napadaly je myšlenky, zda to není i pro dotyčného stresující, když má pomáhat s problémy jiných. Jak si odpočine, jak to zvládá. Upoutalo je, kde všude je tato profese potřebná a vítaná. Někteří žáci hodnotili práci mzdové účetní jako vyčerpávající, protože u toho museli „hodně přemýšlet a počítat“ a velmi zajímavé jim přišlo, že při subjektivním srovnání byla tato činnost nejlépe hodnocena ve státním sektoru (byli jim vysvětleny důvody, klady a zápory). Manuální práce byla záživná zejména pro ty chlapce, kteří k tomu inklinují a pro dívky, které zažívaly úspěch a radost z vytvořeného výrobku.
Po rozhovoru s jednotlivými předvádějícími jsem vycítila, že větší rozsah projektu by byl pro ně náročný. Opakovat vícekrát svůj „model“ už by bylo moc.
Postřehy některých předvádějících: Mzdová účetní – žáci měli zájem; divili se, kolik peněz musí odvést na daních – realita financí; velká část žáků má značné obtíže v mechanickém počítání a práci s kalkulačkou (procenta); příprava nebyla náročná.
Psycholog – dobrý pocit z průběhu; žáci reagovali a poslouchali; časově neúnosné na možnost zařazení něčeho praktického; 20 minut akorát na základní představení; vyhovující počet žáků ve skupině (cca 10).
Policista – žáci byli málomluvní; dobrý počet žáků ve skupině; příprava vzhledem k možnosti materiálů výborná („Jaký si to uděláš, takový to máš.“); mohlo by být i více času na praktičtější ukázku.
Silné stránky projektového dne: Celková úroveň projektového dne se mi jeví jako velmi dobrá. Představující pracovníci byli připraveni a žákům se pilně věnovali. Díky rozmanitosti předváděných povolání (mzdová účetní, psycholog, truhlář a klempíř, policista, opravář jízdních kol) si žáci udělali představu o práci, která vyžaduje manuální zručnost, psychickou odolnost, práci s lidmi nebo potřebu počtářských dovedností a preciznosti. Jelikož jsem vše řešila sama, byla jsem za vše sama zodpovědná, věděla jsem, co kde a jak – nemusela jsem tříštit úkoly, odpadly komunikační schůzky.
Slabé stránky: Jako slabou stránku cítím zvolený termín. Škola nemůže nabídnout za tuto službu pracovníkům nějakou kompenzaci jejich vloženého času, práce, myšlenek, úsilí.
Náměty pro zlepšení: Popřemýšlet nad tím, zda tuto verzi projektu situovat pro tento věk nebo pro mladší? Možná tyto starší žáky na to lépe připravit? Vyzkoušet si v předchozí hodině nějaký model, dát více námětů pro otázky (Aby to nebylo tak strojené, mechanické.). Zvolit jiný termín.

Back to top