Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ (zde 9. ročník ZŠ).
Cíl: Uvědomění si výhod a nevýhod podnikání, možné podnikatelské profese.
Časová dotace: 45 minut.
Pomůcky a zdroje: Pracovní list – vlastnosti podnikatele, Pracovní list – výhody x nevýhody podnikání, psací potřeby, tabule + červené a zelené křídy, karty profesí (Jobbkort).
Úvod:
Vzájemné představení v lavicích. Představení tématu hodiny.
Hlavní činnosti:
Brainstorming: Učitel vyzve žáky, aby postupně řekli, co se jim vybaví, když se řekne „podnikání“. Učitel slova zapisuje různě po celé tabuli. Pobízí žáky, aby slov bylo alespoň 20. Učitel vyzve žáky, aby na tabuli zakroužkovali zeleně slova, která cítí jako pozitivní ve vztahu k podnikání a červeně ta slova, která cítí jako negativní ve vztahu k podnikání. Učitel upozorní na to, že již zakroužkované slovo jednou barvou, může být také zakroužkováno i druhou barvou (záleží na tom, kdo a jak o slovech přemýšlí). Žáci aktivně obhajují nebo rozporují barvy kroužků diskutovaných slov.
Pracovní listy: Učitel rozdá každému žákovi oboustranný pracovní list, na jedné straně je výběr z vlastností podnikatele, na druhé jsou výroky k podnikání. V průběhu práce žáky obchází, případně dovysvětluje méně známá slova. Než žáci vyplní listy, učitel rozloží karty profesí obrázkem vzhůru. Po vyplnění pracovních listů žáci ve dvojici diskutují zejména nad vybranými vlastnostmi podnikatele. Na pokyn učitele jeden ze dvojice řekne, o čem měli největší spor ve dvojici.
Karty profesí: Učitel vyzve žáky, aby si z připravených karet vybrali kartu s obrázkem podnikatele nebo podnikání, popsali ji, případně i odůvodnili svůj výběr.
Závěr:
Společná diskuze. „Máte v rodině nějakého podnikatele? V čem podniká? Myslíš, že by tě podnikání bavilo? Chtěl bys být podnikatel?“
Reflexe očima pedagogů:
Celkově se hodina velmi zdařila. Žáci byli aktivní, brainstorming byl pestrý. Kroužkování rychlé. Diskuze byla výživná, bylo přínosné slyšet rozdílné názory na stejná slova. Pracovní listy měli rychle vyplněné. Diskuze ve dvojicích byla nejhlučnější částí hodiny (některé dvojice se neshodli ve více vlastnostech podnikatele), přešli jsme plynule do řízené diskuze, všichni, kteří chtěli mluvit, dostali slovo. Někteří si vybrali kartu, ze které mohli vyčíst podnikání ve své rodině, při popisu nám řekli, v čem podniká jejich příbuzný. Hodinu jsme zakončili hlasováním chuti do podnikání, někteří se i vyjádřili, proč nechtějí podnikat.
Nejnovější komentáře