– „Příběh letu balónem“

 

Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ (zde 8. ročník ZŠ).

Cíl: Zorientování žáků ve svých hodnotách.

Časová dotace: 90 minut.
Pomůcky a zdroje: Příběh let balónem, Pracovní list k úvodní aktivitě, Mentimetr, karty Světem hodnot, kartičky na rozdělení do dvojic, slide k práci ve dvojicích, pracovní list a kostka k závěrečné reflexi.

 

Úvod:

Ledolamka: Žáci mají pracovní list a mají na vyplnění odpovědi na každou otázku oslovit jiného spolužáka, následuje reflektivní otázka: „Co nového s dozvěděli?“
Mentimetr: „Co to jsou hodnoty?“ – práce celé třídy s mentimetrem + předvedení výsledků a zarámování:
„Hodnoty, postoje, motivy určují maše chování. To, co je pro nás v životě důležité. Lze si to představit jako vnitřní kompas, který nás pomáhá řídit na cestě životem (když se nám je nedaří naplňovat, můžeme si připadat ztracení). My se budeme věnovat životním hodnotám, které bychom potřebovali jednou naplňovat ve své budoucí profesi.“

Hlavní činnosti:

Práce s kartami: Individuální práce – žáci si vybírají z karet Světem hodnot. Každý si vybere 8 hodnot, které jsou pro něj důležité a každou napíše na jiný papírek (každý bude mít 8 papírků s 8 různými hodnotami).
Příběh letu balónem: Učitel čte příběh, žáci dle příběhu postupně odhazují lístečky s méně důležitými hodnotami, až jim zbydou 4 pro ně nejdůležitější – ty pak ještě srovnají podle důležitosti. Následuje individuální práce s pracovním listem balónu dle zadání: Nafukovací část balónu rozpůlí (ve druhé půlce budou pracovní hodnoty) a do levé poloviny napíší hodnoty dle hierarchie – nahoře nejdůležitější atd. Pak si tajně na jiný papírek napíší možná povolání, kde by mohli tyto hodnoty uplatnit a naplňovat. Následuje práce ve dvojicích – diskuse nad otázkami na slidu (viz příloha). Poté pracují vždy dvě dvojice společně, jeden ze skupinky řekne své hodnoty a statní zkouší hledat různá povolání, kde by je uplatnil – všichni se vystřídají. Každý si porovná nápady ostatních se svými, které má tajně zapsané na papírku.

Závěr:

Každý si zpracuje reflexi individuálně dle pracovního listu (utkvělo v hlavě, srdci blízké, s čím dál pracovat). Pak si v kruhu hodí reflektivní kostkou (na které jsou výše uvedené symboly) a sdělí svoji reflexi ostatním.

 


Reflexe očima pedagogů:

Úvodní část hodiny připadala žákům “zbytečná”, ale když jim bylo vysvětleno, že se jedná o navození atmosféry, rozpohybování se, rozmluvení, podařilo se je aktivovat. Otázka “Co nejzábavnějšího se ti stalo tento týden?” byla pro žáky těžká na zpracování, neboť dle jejich slov by potřebovali, aby se stalo něco extra velkého, aby to považovali za nejzábavnější. Žáci měli dostatek času na svoji práci, vše bylo vhodně nakoncipováno.
Silné stránky hodiny: Připravený materiál pro žáky (karty světem hodnot, list pro úvod, otázky k diskusi, kostka na reflexi s pracovním listem). Některým žákům se podařilo opravdu hlouběji přemýšlet na hodnotami a následně nad druhy povolání, rozšiřovali obzory druhým. Bylo velmi přínosné pozorovat žáky, jak mezi sebou polemizují a předkládají si argumenty. Někteří si odnášeli z hodiny další náměty pro osobní rozvoj, pro možnosti rozšíření informací, pro chuť vyhledávat a zjišťovat.
Slabé stránky hodiny: Malá komunikativnost některých žáků. U dvou je to dáno i jejich specifickými obtížemi, u některých předpokládám, že pouze nejsou zvyklí více hovořit, nebo se styděli.
Náměty pro zlepšení: Lepší celková koncepce hodin KP pro plynulejší návaznost. Ale vzhledem k systému to je realizovatelné pouze na úrovni návazných příprav vyučujícího samotného.

Back to top