Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ (zde 1. ročník čtyřletého gymnázia).
Cíl: Sebepoznání – Pracovní hodnoty a jejich uplatnění v konkrétním povolání, pracovní plány.
Časová dotace: 45 minut
Pomůcky a zdroje: karty Dixit, upravené prostřední ve třídě pro ledolamku (židle v kruhu), dostatek místa pro přehledné rozložení karet.
Úvod:
Na začátku programu jsou vysvětlena pravidla práce v komunitním kruhu (komunikace, vzájemné respektování názorů, pravidlo STOP), třída je seznámena s harmonogramem programu a s jeho stěžejním zaměřením, náplní a cílem.
Hlavní činnosti:
Hra “Židli si vymění …”: Slouží k aktivizaci a poznávání žáků ve skupině. Učitel seznámí žáky s pravidly, v kruhu je o jednu židli méně, než je počet hráčů. Jeden ze žáků stojí uprostřed a zadává instrukci (např. židli si vymění ti, kteří jezdí na snowboardu). Na koho nezbyde židle, zadává další pokyn.
Práce s kartami Dixit: Učitel rozloží na stůl karty a vybídne žáky, aby si každý vybral dvě, které vystihují to, kde se vidí za 5 let. Žáci si vyberou a rozdělí se do menších skupin, ve kterých sdílejí obsah a význam vybraných karet. Následně se vrátí do kruhu.
Závěr:
Reflexe / zhodnocení programu: Jak se mi ujasnila moje role v týmu.
Reflexe očima pedagogů:
Úvodní ledolamka „ Židli si vymění …“ přispěla k navození uvolněnější atmosféry. Při práci s kartami se většině žáků podařily celkem zajímavé pohledy na vlastní budoucnost i s tím, že velmi dobře definovali vlastnosti nebo dovednosti, které jsou užitečné. Pohledy některých byly skutečně hlubší. Vzhledem k času se pracovalo oproti plánu rovnou ve velké skupině.
Silné stránky hodiny: Zvolené téma, reflektivní pohled prostřednictvím karet, ledolamka směřovaná na dovednosti vztažená ke kariérovému poradenství.
Slabé stránky hodiny: Velký počet lidí ve skupině (28) a malá ochota některých pracovat. Nestihla se závěrečná reflexe vztažená k týmovým rolím, protože nebyla práce ve skupině.
Náměty pro zlepšení: Lepší by byla menší skupina.
Nejnovější komentáře