– “Můj dobrý základ”

 

Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ (zde tercie a sekunda víceletého gymnázia)

Cíl: Žák si pojmenuje své silné stránky.

Časová dotace: 90 minut
Pomůcky a zdroje: karty Dixit, karty Silné stránky, publikace Sylvie Navarové “Rozvoj kariérového poradce”, časopis “Třídní učitel a vedení třídy” (IV. čtvrtletí 2021), pexeso pro rozdělení žáků do dvojic, papírové samolepky a fixy

 

Úvod:

Představení metafory balónu z publikace S. Navarové Rozvoj kariérového poradce (str. 41), samolepky se jmény.

Hlavní činnosti:

Naladění žáků: Představení práce s kartami Dixit s reflexí vedenou v kruhu – každý si vybere kartu dle svého aktuálního naladění s odůvodněním co jsem si vybral/a a proč.
Práce s kartami Silné stránky: Žáci se inspirují kartami na zemi a hledají 5 svých silných stránek, které si zapíší na papír. Žáci jsou následně rozděleni do dvojic (učitel jim náhodně rozdá karty z pexesa přísloví a žáci se shodnými obrázky utvoří dvojice). Hledají silné stránky (1 až 3) svého partnera a ve dvojici si silné stránky předají (řeknou). Zapíší své silné stránky do nafukovací části balónu.

Závěr:

Společný komunitní kruh: žáci mluví o svých silných stránkách, především o jedné vybrané a o tom, jak ji využil. Promyslí, co mu bylo sděleno partnerem – jestli ho nějaká silná stránka určená spolužákem překvapila a vyjádří svůj postoj.

 


Reflexe očima pedagogů:

Hodnocení celkového průběhu hodiny: Vyšlo téma, vyšel čas, zdařila se spolupráce autorek projektu (doplňování). Žáci vnímali, poslouchali, zamýšleli se. Podařilo se většinu naklonit k pozitivnímu myšlení o programu. Celkové hodnocení všech žáků bylo pozitivní i přes nejistotu očekávání.
Silné stránky hodiny: Práce s kartami Dixit (naladění jednotlivce), většina žáků se zamyslela nad svými silnými stránkami, žáci slyšeli o svých silných stránkách od spolužáků, měli prostor, časový plán vyšel. Výhodná byla práce s dvěma sadami karet – žáci mohli být rozděleni na část práce do dvou skupin.
Slabé stránky hodiny: Žáci dostali zpětnou vazbu na své silné stránky pouze od jednoho spolužáka (bránil nám čas i prostor). Při zopakování programu v sekundě vyšlo najevo, že vzhledem k epidemiologické situaci se žáci méně znají, oproti tercii byl také patrný rozpačitý vztah kluci x holky (problém věku).
Náměty na zlepšení: Zaměřit se na práci s jednotlivcem (co mě utváří). Přidat a důsledněji vyžadovat odůvodnění a doplnění příkladu v reflexi.

Back to top