Cílová skupina: ZŠ (zde 9. ročník).
Cíl: Rozvoj sebepoznávání – charakterové vlastnosti a hodnoty.
Časová dotace: 45 minut.
Pomůcky a zdroje: Papíry, psací potřeby, pracovní listy (hodnoty – přesmyky, např.: svoboda – basodov), karty Světem hodnot pro inspiraci a vyjasnění méně známých známých pojmů.
Úvod:
Brainstorming na téma „Je důležité si vybrat povolání, které Tě bude bavit, naplňovat?“
Hlavní činnosti:
Čilá statistika: Učitel vymýšlí a pokládá otázky/tvrzení aktivizující žáky (např. myslím si, že jsem dobrý na ruční práce…), žáci si volí stranu (pravá – levá) dle preference odpovědi, přecházejí po třídě. Každý z žáků si vymyslí jednu vlastní otázku, kterou položí ostatním.
Vizitka: Žáci zapíšou na vizitku své křestní jméno, vymyslí 1-2 charakterové vlastnosti, které dokážou přiřadit své osobě. Vlastnost musí začínat písmenem, které je obsaženo v křestním jméně žáka. Dále nakreslí malý piktogram, který je charakterizuje. Prezentují ostatním.
Hodnoty: Žáci vyluští pracovní list – přesmyky, výsledkem jsou hodnoty. Zakroužkuje 3 hodnoty, které jsou podle něho nejdůležitější. Popř. doplní hodnotu, která je ještě důležitější a chybí v nabídce. Ve skupině sdílí, zda se shodli nebo mají úplně jiné hodnoty a diskutují.
Závěr:
Žáci zakreslí na pracovní list smajlíka, který symbolizuje emoce, které prožívali při plnění aktivit. Reflexe s žáky: „Uvědomil/a sis nějakou svou vlastnost, která se Ti bude hodit při výběru vhodného povolání?“ (návrat k úvodní otázce) Popř. „Nějakou svou vlastnost, která Tě limituje?“
Reflexe očima pedagogů:
Vyučovací hodina proběhla cca podle přípravy. Žáci pracovali s různou intenzitou – podle zadané práce.
Silné stránky: Střídání aktivit.
Slabé stránky: Téma – hodnoty – žáci si nedokážou představit. Je to pro ně abstraktní pojem.
Nejnovější komentáře