Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ (zde 8. ročník ZŠ)
Cíl: Zmapování silných stránek, podpora kolektivu, podpoření diskuze na dané téma. Jaké mé silné stránky vnímají spolužáci? Kterou vnímám já jako svoji nejvýraznější?
Časová dotace: 45 minut
Pomůcky a zdroje: Projektivní karty STAVY, kartonová tabulka (velikost A4) na záda, lepící papírky, psací potřeby.
Úvod:
V úvodu hodiny jsou vysvětleny základní pravidla (pravidlo STOP, časový harmonogram).
Hlavní činnosti:
Karty Stavy: Žáci si vyberou z nabídky rozložených karet kartu svého aktuálního psychického rozpoložení. Kdo bude chtít, tak může odpovědět na otázky: “Proč sis ji vybral? Jak se dnes cítíš?“ Pedagog si také vybere jednu kartu a popíše, proč si ji vybral (ledolamka, ukázka aktivity, rozmluvení žáků).
Silné stránky: Pedadog vysvětlí, co znamená silná a slabá stránka. Nyní se zaměřujeme pouze na silné. Nejčastěji používáme přídavná jména. Každý žák dostane na záda kartonovou tabulku a odpovídající počet lepících papírků. Pak napíše svým spolužákům na papírek jejich silnou stránku a nalepí jim ji na jejich tabulku na záda, aby nebyla vidět. Každému spolužákovi jeden lístek.
Pak žák napíše na lísteček odlišné barvy své jméno a jednu svoji silnou stránku. Žáci sundají kartonovou tabuli ze zad, otočí lístečky a přečtou si silné stránky, které jim napsali spolužáci. Lístečky nalepí na sebe do štosu a na konec dají ten svůj. Balíček odnesou na předem určené místo a při návratu si mohou vybrat kartu STAVY, která vyjadřuje jejich silnou stránku. Tu položí před sebe tak, aby ji spolužáci mohli vidět.
Pedagog bude postupně číst jednotlivé balíčky silných stránek, žáci se podle souboru silných stránek snaží uhádnout, o kterého spolužáka se jedná. Mohou diskutovat, podle kterých silných stránek se rozhodli.
Závěr:
Pedagog vyzývá žáky, aby se podělili o své názory, zážitky z hodiny. Co si z hodiny odnáší, s čím odchází? Žáci se mohou k proběhlé hodině vyjádřit – popsat svůj zážitek, silné stránky apod.
Reflexe očima pedagogů:
Všechny aktivity jsme stihli, byl problém jen s lepícími lístečky. Žáci pracovali aktivně, s chutí, zapojili se hned od počátku hodiny, ani problém s lepítky je neodradil, naopak vzali to s humorem a navrhovali jiná vhodná řešení.
Silné stránky hodiny: Malý počet žáků (10) – všichni měli možnost sdělit, co potřebují. Střídání činností. Soustředění se pouze na silné stránky. Karty STAVY podpořily komunikaci.
Slabé stránky hodiny: Lepící lístečky pořádně nedržely na papírové kartě, během aktivity se odlepovaly a padaly na zem. Sbírali jsme je a hledali majitele, tím jsme se zdrželi a zbylo málo času na závěrečnou reflexi.
Náměty pro zlepšení: Vyřešit problém s lepícími papírky, např. na kartu přidělat eurofolii A5, která bude sloužit jako kapsa na lístečky.
Pozn.: Při zopakování programu v jiné třídě se kapsa s eurofolií osvědčila.
Nejnovější komentáře