– “Mapa silných stránek II.”

 

Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ (zde 1. ročník čtyřletého gymnázia)

Cíl: Navázání na hlavní techniku Mapa silných stránek, tentokrát téma přijetí sebe sama v celistvosti silných i slabých stránek.

Časová dotace: 45 minut
Pomůcky a zdroje: Psací potřeby, papíry, 4 karty se symboly pro aktivitu 4 rohy, nahrávka s hudbou podporující soustředění, tabulka k aktivitě 4 rohy.

 

Úvod:

Na začátku programu jsou krátce oživena pravidla práce v komunitním kruhu a zdůrazněna návaznost na předchozí lekci s přesahem k záměru aktivit a cíli programu.

Hlavní činnosti:

Čtyři rohy: Pedagog umístí do každého rohu třídy kartu se symbolem a zadává otázky. Žáci vyjádří svou odpověď tím, že se vždy přemístí k symbolu, který ji nejvíce vystihuje.
Abeceda: Pedagog vyzve žáky, aby na papír každý napsal pod sebe tiskacím písmem své jméno a ke každému písmenu napsal vlastnost, schopnost, o které ví, že pro něho znamená limit a že je potřeba na ní zapracovat. Žáci pracují v introvertním modu, na pozadí hraje motivační hudba. Asi po 10 minutách práce pedagog žáky rozdělí do skupin po 6. Zahájí diskusi ve skupinách, vede žáky k uvědomění, že co považuji za svůj limit, se někdy může ukázat jako silná stránka a naopak. Navíc, co je pro někoho limit, může být pro druhého silnou stránkou. Žáci diskutují a podávají si zpětnou vazbu (aktivita je nedirektivní, pouze, kdo chce). Diskuse a završení aktivity ve společném kruhu. Diskuse i edukace na téma celostního přijetí sebe sama a vztahu limit vs./= výzva.

Závěr:

Krátké zhodnocení proběhlého setkání, reflexe smyslu setkání.

 


Reflexe očima pedagogů:

Aktivity této hodiny navazovali na předchozí lekci o mapě silných stránek. Aktivita 4 rohy sloužila k rozpohybování skupiny, byla velmi zajímavá, ale oproti předpokladům se protáhla a nebyl čas na rozbor. Druhá aktivita tak proběhla bez práce ve skupinách, sdílení bylo jen společně v celé skupině. Aktivita byla zaměřena na limity a měli je žáci vytvořit k písmenům svého jména, což pro ně bylo obtížné. Obě aktivity byly velmi pěkné, přinesli žákům zase hlubší sebepoznání. Aktivity byly bohužel do této časové dotace příliš dlouhé, nebyl dostatek času na reflexe.
Náměty pro zlepšení: Pro 45minutovou lekci doporučuji udělat pouze jednu z aktivit a více času bude možné věnovat reflexi. Ideálně dvě samostatné hodiny, které mohou být i v týdenním odstupu.

Back to top