– “Mapa silných stránek I.”

 

Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ (zde 1. ročník čtyřletého gymnázia)

Cíl: Zamyšlení nad některými otázkami vlastního prožívání, nad silnými a slabými stránkami, které budou oporami, ale i limity v dalším životním i profesním směřování.

Časová dotace: 45 minut
Pomůcky a zdroje: Psací potřeby, papíry, malé lepicí kartičky, hudba stimulující koncentraci pozornosti.

 

Úvod:

Na začátku programu jsou opět vysvětlena pravidla práce v komunitním kruhu (komunikace, vzájemné respektování názorů, pravidlo STOP), třída je seznámena s harmonogramem programu a s jeho stěžejním zaměřením, náplní, cílem.
Krátká reflexe aktuálního nastavení: „jak se tady a teď cítím, co mi běží hlavou.“

Hlavní činnosti:

Mapa silných stránek: Pedagog rozdá žákům papíry s instrukcí, aby doprostřed nakreslili sami sebe (ikona, symbol, schéma) a aby kolem sebe nakreslili nebo napsali 5 svých silných stránek. Žáci pracují v introvertním modu při motivační hudbě. Pedagog pak rozdělí žáky do menších skupin (cca 4-6 osob). Vysvětlí, že vždy dvě skupiny spolupracují, každý si vezme tolik lepicích lístečků, kolik má opačná skupina členů (jeden lísteček = jeden člen opačné skupiny). Na lísteček každému členovi druhé skupiny napíší, jakou silnou stránku podle nich má (opět třeba apelovat na konstruktivní charakter silných stránek a připomenout, že jde o subjektivní pohled). Lísteček se silnou stránkou pak nalepí dotyčnému adresátovi na jeho mapu. Ve výsledku by měl každý získat počet zpětných vazeb na své silné stránky, který odpovídá počtu členů v opačné skupině. Práce v introvertním modu, porovnání, jak se vidím já a jak mě vidí ostatní. Co mi toto porovnání přináší, co o mně vypovídá.

Závěr:

Zarámování smyslu aktivity ze strany pedagoga – důležitost uvědomění si svých silných stránek, obraz, jakým působím na druhé, jak oni vnímají mé silné stránky (pozitivní vnímání ze strany druhých člověku může pomoci v upevnění vlastního sebehodnocení). Je pro nás obtížné uvědomovat si své silné stránky, proč?

 


Reflexe očima pedagogů:

Rychlá úvodní aktivita „jak se cítím tady a teď“ byla pozitivní právě svojí stručností a přitom navodila atmosféru. Pro některé žáky je těžké najít své silné stránky, a to byť i jednu jedinou. Práce ve skupinách přinesla i těm, kteří vlastní stránky nevidí, pohled kolegů z opačné skupiny. Každý student tak odchází se zjištěním, že má silné stránky a jen si jich není vědom, což byl velmi pozitivní prvek celé aktivity, žáci odcházejí s velmi dobrým pocitem „pohlazením po duši“. Nebylo příliš prostoru na nějakou obsáhlejší zpětnou vazbu, ale odcházejí s dobrým pocitem, a i to je cenné. Pozitivní vyznění celé aktivity pro každého žáka tak nahrazuje i obsáhlejší zpětnou vazbu. Na této aktivitě bude stavět další plánovaná hodina.
Náměty pro zlepšení: Vhodné třeba jako součást projektového dne, kde je více času.

Back to top