– „Když se řekne profese“

 

Cílová skupina: ZŠ (zde 8. ročník).

Cíl: Rozšíření povědomí žáků o druzích povolání.

Časová dotace: 45 minut
Pomůcky a zdroje: Pracovní list – Obrázky profesí, Pracovní list – Abecední seznam některých vybraných povolání, Pracovní list – Jak se rozhodovali dospělí kolem mě.

 

Úvod:

Vzájemné představení. Seskupení žáků do kruhu. Představení tématu hodiny. Každý žák řekne jedno libovolné povolání.

Hlavní činnosti:

Obrázky profesí: Učitel vyzve žáky, aby si sedli do svých obvyklých dvojic. Představí jim pracovní list. „Ke každému z obrázků vymyslete alespoň tři povolání, která by obrázek mohl představovat.“ Učitel v průběhu práce žáky podporuje, motivuje, případně poskytuje informace. Pokud si s úkolem některá ze skupin neví rady, učitel poskytne skupině Pracovní list – Abecední seznam některých vybraných povolání. Učitel pak vyzve zástupce z dvojice, aby vyjmenoval profese, které si k jednomu obrázku zapsali. Poté vyzve ostatní, aby případně seznam povolání doplnili o další, které k danému obrázku vymysleli. Další dvojice jmenuje profese z následujícího obrázku. Vystřídají se všechny dvojice. Následuje diskuze o pracovní náplni jednotlivých povolání případně učebním směru, které je pro dané povolání třeba splnit.
Abecední seznam některých vybraných povolání: Učitel žákům (kteří doposud nemají) rozdá pracovní list- Abecední seznam povolání. Žáci mají za úkol si pracovní list přečíst a označit tečkou profese, které neznají. Některé profese si společně vysvětlíme.
Zadání domácího úkolu: Pracovní list – Jak se rozhodovali dospělí kolem mě.

Závěr:

Společná diskuze na téma „Které povolání tě zaujalo? Která profese, kterou vykonává tvůj blízký, tě zajímá?“

 


Reflexe očima pedagogů:

Hodina se vydařila, vše jsme stihli podle plánu. Každá dvojice byla schopna vymyslet jedno až dvě povolání ke každému obrázku, na zapsání 3. profese potřebovali inspiraci v abecedním seznam profesí. Všechny dvojice dostali seznam už při práci s pracovním listem Obrázky profesí. Instrukci, aby si dělali tečku u jimi neznámé profese, na kterou narazí, dostali již při vybírání profesí k obrázkům. Po řízené diskuzi se vrátili zpět do abecedního seznamu a pokračovali v tečkování. Některé profese jsme si následně vysvětlili. Příští hodinu budeme pokračovat ve vysvětlování.
Silné stránky hodiny: Diskuze k profesím – zapojili se všichni žáci, byli překvapeni, kolik profesí společně vymysleli.
Slabé stránky hodiny: Mírný ruch dvojic při výběru profesí ze seznamu. Na závěr se nestihli vyjádřit všichni žáci.
Náměty pro zlepšení: Pohlídat lépe čas, aby na konci hodiny dostali prostor všichni žáci.

Back to top