– „Karta mého života“

 

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ (zde 8. ročník ZŠ)

Cíl: Sebepoznání – velmi stručná a základní charakteristika sebe sama + výběr karty vlastního života.

Časová dotace: 90 minut.
Pomůcky a zdroje: Karty s příběhy, pracovní list Létající balón, kartičky s otázkami, kopie vybraných karet, samolepky na jména.

Úvod:

Každý si zkusí najít na začínající monogramy vlastního jména přídavná jména (případně zvíře, či další podstatné jméno), která ho nejvíce charakterizují. Dále si udělají dvojice pro případnou pomoc, nebo i poprosí další skupinku o pomoc tak, aby byl jedinec se svým výběrem spokojený. Následuje komunitní kruh – kde se děti představí těmito slovy. Dostanou i prostor, kdyby chtěly k tomu něco dodat.

Hlavní činnosti:

Karta mého života – z rozprostřených karet má každý žák za úkol najít kartu, která ho osloví, a která by se dala nazvat Kartou jeho života. Poté učitel rozdá připravené kartičky s otázkami a žáci si samostatné promýšlí odpovědi vhledem k vybrané kartě. V rámci komunitního kruhu následuje představení vybrané karty a reflexe od ostatních, kteří přidávají nápady, co je tam zaujalo a co souvisí s daným žákem.
Pracovní list s létajícím balónem: Sem si mohou žáci postupně zaznamenávat, co je k jejich kartě oslovilo. Učitel mezitím ofotí vybrané karty, aby si žáci mohli jejich kopii nalepit do koše balónu. Žáci si pak nalepí i kartičku s odpověďmi ke kartě svého života do koše létajícího balónu.

Závěr:

Reflexe aktivity v komunitním kruhu – jak se jim pracovalo, co je pro ně nového a s čím z programu odchází.

 


Reflexe očima pedagogů:

Náplň hodiny byla zvolena vhodně a ideálně vzhledem k věku žáků i k zařazení téma v rámci hodin pracovních činností. Příprava hodiny byla nakonec realizována s vyšším počtem žáků (z důvodů personální absence kolegů), tudíž lze konstatovat, že aktivity by byly časově správně rozfázovány a zvoleny na předem stanovený nižší počet žáků. Všichni žáci dostali svůj prostor pro zvědomění si vlastní karty života.
Silné stránky hodiny: Připravený materiál pro žáky (balóny, otázky, obrázky). Vhodná aktivizace obou vyučujících. Zajištění slovníků cizích slov.
Slabé stránky hodiny: Vyšší počet žáků než bylo původně zamýšleno. Tím vznikla delší časová náročnost na kopírování vybraných obrázků a zpětnou reflexi.
Náměty pro zlepšení: Možná pracovat s alternativou pro více žáků, ale vzhledem k tomu, že hlavní činnost byla naplněna a ke zpětné reflexi se dostali všichni, nebyla tedy pouze naplněna celá příprava (všechny další aktivity).

Back to top