Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ (zde 7. ročník ZŠ)
Cíl: Pochopení procesu sebepoznání jako počátku uvažování o volbě další profesní cesty.
Časová dotace: 90 minut.
Pomůcky a zdroje: Papíry A4, pastelky, fixy, interaktivní tabule, pracovní list Kariérní strom.
Úvod:
Na začátku programu jsou připomenuta pravidla práce v komunitním kruhu, třída je seznámena s programem.
Hlavní činnosti:
Vizitky: Pedagog rozdá žákům papíry a požádá je, aby na nich vytvořili svou vizitku tím, že napíší své jméno a nakreslí předmět, který je vystihuje, nebo ve který by se chtěli proměnit. Sdílí, v čem je předmět vystihuje, jak s jeho charakteristikami korespondují jejich vlastnosti.
Regulovčík: Pedagog popíše princip techniky a zvolí pět regulovčíků. Žáci v roli regulovčíka rozdělují své spolužáky podle toho, zda na ně působí spíše jako extraverti nebo jako introverti. Každý si počítá, kolikrát byl určen jako spíše extravert či introvert. Pak je vybráno ze skupiny pět žáků, kteří ohodnotí také jednotlivé regulovčíky. Pedagog vede diskusi směrem k možnostem povolání v závislosti na osobnostním zaměření.
Kariérní strom: Pedagog rozdá pracovní listy a postupně vysvětluje, jak ho vyplnit. Žáci doplňují Kořeny – moje silné stránky, Kmen – kdo mi pomáhá se rozvíjet, Korunu – moje vize, plány, cíle, Listy – co dělám pro splnění cílů, Plody – co se mi už povedlo, Opad – co se mi nepovedlo a posunulo mě dál. Pedagog citlivě vyzývá dobrovolníky ke sdílení.
Závěr:
Žáci sami zhodnotí význam plánování vlastní budoucnosti v souvislosti s výběrem povolání a nutnosti pracovat k dosažení cíle.
Reflexe očima pedagogů:
Průběh celého programu byl postaven vyváženě. Komunikační techniky byly rovnoměrně prostřídány aktivitami založenými na práci v introvertním modu. Tematicky se předložené aktivity velmi dobře doplňovaly a vytvářely jednoznačný, smysluplný celek. Žáci nejprve pracovali v komunitním kruhu, poté v lavicích. Střídáním aktivit byla zajištěna aktivizace jejich pozornosti. Ve vztahu k předkládaným aktivitám bylo ve třídě patrné pozitivní nastavení a snaha se o sobě něco nového dozvědět. Žákům byl podrobně popsán smysl a cíl setkání a také zobecněno směřování kariérového poradenství na škole.
Silné stránky hodiny: Patrná byla vysoká míra spolupráce. Vzhledem k věku sociální vyzrálost a ochota spolupracovat a respektovat jeden druhého. Žáci vystupovali iniciativně, nebyl problém pro jednu z hlavních aktivit najít dobrovolníky. Žáci dokázali kvalitně pracovat a zamýšlet se nad sebou jak v komunitním kruhu, tak i při práci v lavicích. Měli snahu doptávat se dále i po skončení programu.
Nejnovější komentáře