– “Tvorba portfolia”

 

Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ (zde 1. ročník SŠ)

Cíl: Seznámení se s konceptem portfolia, tvorba zájmového stromu, lepší vzájemné poznání, inspirace pro mne i spolužáky.

Časová dotace: 90 minut
Pomůcky a zdroje: Čtvrtky A3, kreslící materiál (pastelky, tužky, pastely), Karty s příběhy, Karty Jobbkort, od školy dostanou žáci šanon pro tvorbu portfolia.

 

Úvod:

Na začátku programu budou žáci seznámeni s portfoliem prostřednictvím krátké prezentace od paní učitelky. Portfolio by je mělo provázet celým studiem, bude následně průřezem pro práci v jednotlivých předmětech. Následovat bude brainstorming (zmapování zkušeností, představ, očekávání).

Hlavní činnosti:

Vytvoření vlastního zájmového stromu: Učitel rozdá materiál potřebný k dané činnosti. Rozprostře karty, kterými se studenti mohou při tvorbě inspirovat. Studenti si nakreslí svůj strom s kořeny, kmenem a korunou. Každá část bude představovat určité věkové období, v rámci kterého studenti budou zaznamenávat podobu svých zájmů.

Kořeny = předškolní období (předchází příprava v domácím prostředí, sdílení s rodiči).
Kmen = období základní školní docházky.
Koruna = aktuální zájmy, volnočasové aktivity.

Následuje diskuze o dovednostech, schopnostech, které současné zájmy provází (co jsem získal, co jsem se naučil, kde to mohu využít, co k tomu potřebuji). Žáci své nápady zaznamenají kolem koruny stromu.
Pracovní list Strom si každý vloží jako první počin do svého žákovského portfolia.

Závěr:

Proběhne společná diskuze v kruhu nad průběhem a výsledkem práce, studenti budou mít prostor pro sdílení výstupů s ostatními spolužáky (cílem je, aby se všichni studenti vzájemně lépe poznali, inspirovali se).

 


Reflexe očima pedagogů:

Program byl zrealizován 2x v různých skupinách.
První realizace proběhla s velkou skupinou (nutnost do třídy přinést další židle k sezení, což sebou přineslo i komplikace při vlastním tvoření „stromu kompetencí“). Hodina nám začala technickými komplikacemi s dataprojektorem. Bylo nutné zajistit novou třídu, včetně její přípravy.
Bez ohledu na tyto úvodní komplikace, hodnotím hodinu velmi pozitivně. Žáci poslouchali a sledovali prezentaci, včetně doplňujících dotazů. Druhá část kreativní. Neshledávali jsme žádné zásadní potíže, zadaná práce je bavila.
Malý časový prostor, někteří odmítali sdílet. Domluva byla, že se reflexe provede v rámci třídnické hodiny, která k tomuto účelu byla naplánovaná.
Při opakování programu již optimální velikost skupiny, vše probíhalo bez potíží, žáci opět poslouchali, doptávali se. V kreativní části se z mého pohledu daleko více soustředili na tvorbu samotného stromu než projektování svých zájmů. Reflexe proběhla jen sporadicky a v malých skupinkách. Většina si chtěla své zájmy doplnit až doma. Opět domluveno, že se reflexe provede v rámci třídnické hodiny, která k tomuto účelu byla naplánovaná.

Back to top