– „Já teď, já v minulosti, já v budoucnosti“ – varianta 2

 

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, nižší ročníky SŠ (zde 9. ročník)

Cíl: Zmapování svých kompetencí.

Časová dotace: 90 minut
Pomůcky a zdroje: Metodika Vzděláním k úspěchu bez bariér (Infokariéra Plzeň) – pracovní listy z metodiky, volné papíry A4, psací a kreslící potřeby.

 

Úvod:

V úvodu jsou vysvětlena pravidla práce v komunitním kruhu, cíle a organizace společné aktivity.

Hlavní činnosti:

Koulovaná: Žáci napíšou na papír alespoň 1 věc, která je dle nich vystihuje (rádi dělají, apod.). Poté papír zmačkají a na povel učitele hází po spolužácích v kruhu. Na pokyn učitele seberou jakýkoliv papír, rozbalí ho a hledají spolužáka, který dle jejich názoru je autorem. V kruhu se pak učitel doptává, zda to bylo náročné a proč vybrali daného žáka.
Já v čase: Žáci samostatně vyplní pracovní list (Já teď, já v minulosti, já v budoucnosti) a poté diskutují na dané téma. Učitel nechá žáky pracovat, poté se doptává na otázky v menších skupinách: „Jak se vám s listem pracovalo? Co bylo snadné, obtížné? Dokážete pojmenovat své pocity? Proč jsi zde uvedl toho člověka, co se ti na něm líbí?“
Hádej, co o mě víš: Vyučující vede formou hry poznávací otázky pro všechny žáky, tak aby úkolem všech bylo získat co nejvíce bodů – správných odpovědí. Za každou správnou odpověď 1 bod. Žáci si budou na papír zapisovat své odpovědi, vyhodnocovat je a vítěz získává bonbon.
Aktivita je inspirována televizními kvízy. Vyučující ráno zjistila odpovědi na konkrétní otázky – rozdala tyto otázky na papíře předtištěné a žáci je vyplnili. Žáci jen věděli, že se s danými odpověďmi bude pracovat odpoledne na hodině pracovních činností.

Závěr:

Co se mi na hodině líbilo/nelíbilo?

 


Reflexe očima pedagogů:

Silné stránky hodiny: Žákům se líbila aktivita ledolamka, hlavně to házení. Též se jim líbila aktivita „Hádej, co o mě víš“. Žáci se zapálením zkoušeli hádat, kdo z jejich spolužáků by to mohl být, či jaký počet.
Slabé stránky hodiny: Pro některé žáky bylo těžké zodpovědět, některé otázky v aktivitě „já v čase” (co chci dokázat, chtěl/a bych být, kdo je můj vzor, apod.).
Náměty pro zlepšení: Na konci už nezbývalo příliš moc času na reflexi, udělala se jen krátce. Dát žákům k dispozici pevné desky, na kterých by mohli na židlích v kruhu psát.

Back to top