Cílová skupina: ZŠ, SŠ (zde 9. ročníky ZŠ)
Cíl: Propojení vzdělávacích institucí s praxí.
Časová dotace: 3 dny, lze realizovat odděleně
Pomůcky a zdroje: kontakty na odborná pracoviště, konkrétní pomůcky dle dílčích aktivit – materiál pro nácvik první pomoci, vybavení pro virtuální realitu (v tomto případě s programem tématicky zaměřeným na zdravotnictví)
Příprava: Předjednání dílčích aktivit stran participujících na projektu.
Den 1:
Setkání proběhlo v prostorách základní školy, kde se žáci seznamovali se základy první pomoci. Naučili se, jak zastavit krvácení, ošetřit zlomeniny nebo manipulovat se zraněným. Důraz byl kladen na interaktivní přístup. Žáci si mohli vyzkoušet simulace zranění na svých spolužácích i učitelích. Akce podpořila jejich schopnost rychle reagovat v krizových situacích a přiblížila jim, jak důležitou roli hraje znalost první pomoci v každodenním životě.
Den 2:
Druhá část projektu se přesunula do prostor střední zdravotnické školy. Zde si žáci prošli odborné učebny, seznamovali se s fungováním integrovaného záchranného systému a měli možnost nahlédnout do vybavení hasičského vozu. Důležitou součástí byla praktická část zaměřená na transport zraněných, při které si žáci vyzkoušeli různé techniky a pomůcky, například nosítka, ale i improvizované metody. Zajímavým zpestřením byla možnost chůze o berlích nebo na francouzských holích. Velký zájem vzbudila také ukázka fingovaných zranění, kdy žáci i učitelé sloužili jako figuranti. Zkušený tým studentů zdrávky realisticky simuloval různé typy zranění, což umožnilo účastníkům na vlastní oči vidět, jak probíhá ošetření od samotného zásahu až po transport zraněného. Tyto aktivity přinesly nejen poučení, ale také zvýšily schopnost žáků pracovat pod tlakem a efektivně spolupracovat v týmu.
Den 3:
Poslední, třetí část projektu, byla realizována v oblastní nemocnici. Akce začala v zasedací místnosti, kde hlavní sestra představila žákům a pedagogům základní školy informace o nemocnici a přiblížila jim práci na jednotlivých odděleních. Hovořila také o specifikách práce zdravotnického personálu, například jak postupovat při příznacích cévní mozkové příhody. Žákům ukázala, že zdravotnictví zahrnuje nejen péči o pacienty, ale také široké spektrum podpůrných činností. Kromě toho seznámila žáky s akcemi, které nemocnice organizuje pro pacienty, zejména pro seniory na odděleních dlouhodobé péče. Žáci si na úvod vyslechli nejen informace o provozu nemocnice, ale také bylo poukázáno na lidskou stránku práce ve zdravotnictví a aktivity, které zlepšují kvalitu péče pro pacienty.
Po úvodní prezentaci byli žáci rozděleni do menších skupin, měli tak možnost individuálněji nahlédnout na vybraná pracoviště a klást své otázky odborníkům. Jedním z nejzajímavějších zastavení bylo oddělení Patologie a cytologie, kde se žáci podívali nejen do laboratoře, ale také do místnosti pro ukládání těl zemřelých. Na oddělení klinické mikrobiologie a imunologie se žáci dozvěděli, jak se provádí kultivace biologického materiálu, vrchní sestra jim vysvětlila, jak tento proces pomáhá při nastavování léčby antibiotiky. Dalším zajímavým bodem programu byla návštěva technického zázemí nemocnice. Žáci mohli vidět, jak je nemocnice řízena z hlediska topení, chlazení, klimatizace a dalších systémů. Obzvláštní zájem vzbudil systém potrubní pošty, který slouží k rychlému transportu biologických vzorků mezi odděleními a laboratořemi. Moderní technologie se představily i v nemocniční kuchyni, kde žáci viděli nejenom vyhřívací menuboxy zajišťující udržení optimální teploty stravy až k pacientům, ale také způsob porcování jídla či moderní mytí nádobí. Jedinečnou zkušeností byla také návštěva archivu zdravotnické dokumentace. Někteří žáci, narození v místní porodnici, si mohli najít svou zdravotnickou dokumentaci a zjistit podrobnosti o dni svého narození. Celý program byl zakončen zážitkem z virtuální reality, kdy si žáci mohli prostřednictvím moderní technologie interaktivně prohlédnout lidské tělo a vyzkoušet různé vzdělávací hry.
Závěr:
Zhodnocení celé trojdenky, zajištění zpětné vazby, publicita projektu.
Reflexe projektu:
Navzdory organizačním náročnostem hodnotíme projektové dny velmi pozitivně. Věříme, že tato spolupráce bude pokračovat i v dalších letech. Tento projekt je důkazem, že spojení vzdělávacích institucí s praxí má pro žáky i studenty obrovský přínos.
Nejnovější komentáře