Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ (zde 8. ročník ZŠ).
Cíl: Seznámení žáků s Národní soustavou povolání a vyhledáváním v ní, seznámení s požadavky na jednotlivé profese. Seznámení s povoláními blízkých dospělých.
Časová dotace: 45 minut
Pomůcky a zdroje: Národní soustava povolání, vypracovaný domácí úkol “Povolání blízkých dospělých”, PC.
Úvod:
Vzájemné představení, vytvoření lístečků s křestními jmény. Seskupení žáků do kroužku. Představení tématu hodiny.
Hlavní činnosti:
Pracovní list “Povolání blízkých dospělých” – žáci ho vypracovali doma: Učitel vyzve žáky v kruhu k diskuzi nad pracovním listem. Mluví dobrovolníci, podpora sdílení. Žáci seznámí ostatní s tím, co dělají jejích blízcí a proč se je vybrali. Zda se určité povolání vyskytuje v jejich rodině častěji. Jak se jim to povolání líbí, co obnáší a jaká je jeho náplň.
Národní soustava povolání – seznámení s aplikací: V počítačové učebně na dataprojektoru učitel seznámí žáky s aplikací Národní soustava povolání. Zprostředkuje jim informace, které aplikace nabízí. Učitel vybere jedno povolání, které žákům pomocí aplikace NSP přiblíží. Následně rozdělí žáky do skupin po 3-4 členech. Žáci si ve skupině vyberou jedno povolání. Pomocí PC o něm vyhledají informace. Žáci představí získané informace spolužákům.
Závěr:
Společná diskuze: „Jak se ti pracovalo s aplikací NSP?“ „Myslíš, že vní dokážeš najít potřebné informace?“ „Co tě zaujalo?“
Reflexe očima pedagogů:
Někteří žáci nevypracovali domácí úkol (pracovní list “Povolání blízkých dospělých“), alespoň se dostali ke slovu všichni, kteří ho vypracovali. Někteří byli překvapeni, co jejich rodiče studovali. Se stránkami NSP se už setkali v dřívější hodině, a tak se jim tentokrát lépe vyhledávalo, aplikace se jim líbila. Skupiny byly po 2 až 3 žácích. Každá skupina stihla odprezentovat 2 povolání, některým slovům nerozuměli, potřebovali je dovysvětlit. Někteří žáci mají problém sdělit svými slovy, co zjistili, měli potřebu text číst.
Nejnovější komentáře