Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ (zde 1. ročník čtyřletého gymnázia)
Cíl: Zjišťování, jaké hodnoty mají ostatní, moje zdroje a silné stránky.
Časová dotace: 45 minut
Pomůcky a zdroje: pracovní list Bingo a Slunce, psací potřeby, 6 tipů na ledolamky, zdroj: Infokariéra
Úvod:
Na začátku programu jsou připomenuta pravidla práce v komunitním kruhu, třída bude seznámena s harmonogramem programu a s jeho stěžejním zaměřením, náplní a cílem.
Hlavní činnosti:
Ledolamka Lidské bingo: Každý žák dostane tabulku s předepsanými charakteristikami, činnostmi apod., viz příloha. Všichni chodí po třídě a snaží se co nejdříve vyplnit všechna pole na svém listu jmény svých spolužáků. Žádné jméno se nesmí opakovat. Pokud se ve třídě některé jméno opakuje, hráči zapisují jméno + příjmení. Zajistíme tak, že pro každé pole musí hráč najít jedinečného spolužáka. Žáci se po třídě pohybují klidně a v tichosti. Je důležité zdůraznit, že pokud budou hovořit příliš nahlas, mohou napovědět ostatním hráčům. Kdo má všechna pole zaplněná, může si sednout.
Sluníčko: Učitel rozdá papíry a poprosí žáky, aby na paprsky slunce napsali, co jim dodává energii, z čeho čerpají. Žáci vyplní své zdroje, v kruhu pak sdílí své odpovědi, není nutné, aby zaznělo vše.
Závěr:
Celkové zhodnocení programu, který proběhl.
Reflexe očima pedagogů:
První aktivita “Bingo” byla využita ještě pro rychlé sociometrické zjištění: “Dotkněte se člověka, a vybere se jedno tvrzení z binga”. Žáci se dotknou toho, koho mají zapsaného. Utvářejí se tak různé skupiny a sleduje se strategie tvorby skupin. Druhá aktivita probíhala v introvertním modu – každý sám ke sluníčku doplňuje, co mu dodává energii. Hodina byla velmi dobře rozvržena časově, a navíc se zrealizovala sociometrie, která původně v plánu nebyla. Sluníčko se hodilo i vzhledem k tomu, že žáci jsou už na konci pololetí, kdy sil a energie ubývá a uvědomit si své zdroje může být v tuto dobu užitečné. Obě aktivity byly velmi pěkné. Přinesli žákům zase hlubší sebepoznání.
Nejnovější komentáře