– “Pracovní hodnoty” (varianta 2)

 

Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ (zde 1. ročník čtyřletého gymnázia).

Cíl: Seznámení s pracovními hodnotami a jejich uplatněním v konkrétním povolání.

Časová dotace: 45 minut
Pomůcky a zdroje: upravené prostřední ve třídě pro ledolamku (židle v kruhu), dostatek místa pro přehledné rozložení karet; karty pracovních hodnot.

 

Úvod:

Na začátku programu jsou vysvětlena pravidla práce v komunitním kruhu (komunikace, vzájemné respektování názorů, pravidlo STOP), třída je seznámena s harmonogramem programu a s jeho stěžejním zaměřením, náplní a cílem.

Hlavní činnosti:

Hra “Židli si vymění …”: Slouží k aktivizaci a poznávání žáků ve skupině. Učitel seznámí žáky s pravidly, v kruhu je o jednu židli méně, než je počet hráčů. Jeden ze žáků stojí uprostřed a zadává instrukci (např. židli si vymění ti, kteří jezdí na snowboardu). Na koho nezbyde židle, zadává další pokyn.
Práce s kartami pracovních hodnot: Učitel rozloží na stůl karty pracovních hodnot a vybídne žáky, aby si každý vybral dvě, které ho vystihují. Žáci si vybírají karty. Pokud by si některou vybralo více žáků, někteří si pouze zapíší danou pracovní hodnotu. Učitel rozdělí žáky do menších skupin, ve kterých diskutují o tom, jaké hodnoty je vystihují a v jakém povolání by je uplatnili. Poté se vrátí do kruhu, kde diskuse pokračuje v rámci celé třídy.

Závěr:

Reflexe/ zhodnocení programu, který proběhl. Jak se mi ujasnily moje pracovní hodnoty a zda jsou ve shodě s mým výběrem povolání.

 


Reflexe očima pedagogů:

Úvodní ledolamka přispěla k navození uvolněnější atmosféry a také zapojení vyučující do této aktivity zvýšilo její účinek. Určitá sebereflexe žáků proběhla už při práci ve skupině, v rámci skupiny hovořili všichni, i nesmělejší žáci. Panovala dobrá atmosféra, metoda nebyla nijak invazivní a probíhala spolupráce mezi studenty. Bylo však poměrně málo času na diskusi, což lze ošetřit zmenšením skupin.
Náměty pro zlepšení: Více sad karet.

Back to top